Roskomnadzor, úřad pro dohled nad médii, už stanici poslal upozornění, aby sedmiminutový záznam rozhovoru, který údajně obsahuje výzvy k masovým nepokojům či extremistické činnosti, smazala. BBC ale neuposlechla.

„Můžeme zcela zablokovat stránky ruské služby BBC na území své země. Dokonce nejenže můžeme, nýbrž máme povinnost to udělat, protože Roskomnadzor obdržel požadavek prokuratury blokovat přístup ke stránkám, které publikují podobné informace,“ řekl listu zdroj blízký regulačnímu úřadu.

Na adresu Roskomnadzoru údajně také přicházejí dopisy občanů, kteří žádají vysvětlení, proč jsou úřady v této věci nečinné. Od počátku srpna už přitom bylo v souvislosti s akcí, kterou Sibiřané plánují na 17. srpna, zablokováno 14 webových stránek.

Loskutov v dotyčném rozhovoru připouští, že iniciativa reaguje na ruskou podporu separatistů na východě Ukrajiny. „Používáme stejnou terminologii, jaká je užívána v souvislosti s procesy, k nimž dochází na východě Ukrajiny. Ty také ruská média a propaganda nazývají federalizací,“ uvedl.

„V pozvánce na pochod se hovoří o tom, že Sibiř je jakýmsi koloniálním doplňkem k federálnímu centru, o čemž se vedou debaty posledních 150 let,“ dodal. Sibiř je podle něj zdrojem přírodního bohatství, který zbytek země živí, zatímco zpět dostává jen malou část finančních prostředků. Upozornil na to, že Rusko je už teď svým zřízením federací a její subjekty by se tak měly těšit přibližně stejným právům.

Stanice smazala reportáž o boeingu

Není to poprvé, kdy se BBC stala terčem kritiky ze strany Ruska. Koncem července státní televize Russia Today spekulovala, zda se britská stanice dopustila cenzury, když ze svého webu stáhla reportáž o katastrofě malajsijského boeingu na východě Ukrajiny.

Reportáž zpravodajky Olgy Ivšinové mimo jiné obsahovala výpovědi místních, kteří údajně spolu s boeingem zahlédli i jiný stroj. „Byl tam další letoun, vojenský. Byl níže než ten civilní stroj, protože ho bylo dobře vidět,“ říkají na místě neštěstí dvě ženy.

Yan Leder, šéfredaktor ruské služby BBC, v blogu na stránkách stanice uvedl, že video bylo odstraněno kvůli tomu, že „ne zcela odpovídalo redakčním hodnotám BBC“.

Kus boeingu v Petropavlivce

Kus boeingu v Petropavlivce

FOTO: Maxim Zmeyev , Reuters

„Budete se tedy ptát, proč bylo publikováno. Stala se chyba a přiznávám to,“ dodal.
Leder uvedl, že po obviněních, která v reportáži zazněla, měly následovat upřesňující otázky novinářky. Chyběl i názor experta, který by pomohl problematiku zasadit do širšího kontextu.

Podle Russia Today ale toto vysvětlení pro čtenáře nebylo dostatečné. „Blogeři míní, že důvodem odstranění videa mohly být rozhovory s místními svědky, kteří řekli, že ukrajinská armáda se civilními lety kryla, a také prohlášení domobraneckých sil, které tvrdí, že nemají střely schopné zasáhnout cíle v takové výšce,“ uvedla ruská stanice.

Zatímco podle západu sestřelili boeing proruští separatisté, podle Moskvy nese vinu za sestřel Kyjev.