Plánované sešrotování vraku je pro janovský přístav a okolní loděnice požehnáním. Poprvé v této letní sezóně poznamenané špatným počasím jsou všechny hotely ve městě obsazené. Costa Concordia slibuje zakázky, investice a pracovní místa. ”Janov je ideálním přístavem pro sešrotování Costy Concordie, protože tu byla postavena. Tvrdě jsme pracovali, abychom zaručili ty nejlepší podmínky pro její likvidaci,“ zdůraznil ředitel přístavu Luigi Merlo, který očekává i premiéra Mattea Renziho.

Ten před příjezdem uvedl: „Operace vyzdvižení Concordie nebyla lehká. Itálie ji zvládla, ta Itálie, která když se rozhodne, je schopná zvládnout všechno, i když nás to překvapuje.“

”Vyzdvižení lodi je symbolem Itálie, která se znovu napřimuje,“ zdůraznil ministr infrastruktury Maurizio Lupi.

Zakotvená Costa Concordia v janovském přístavu

Zakotvená Costa Concordia v janovském přístavu

FOTO: Giampiero Sposito, Reuters

Za vyproštění vděčí vrak Costy Concordie i znalostem italské firmy Micoperi z Ravenny, která práce organizovala a koordinovala spolu s americkým koncernem Titan. Vyprošťovací tým uvítal konec cesty, na níž se loď vydala ve středu. ”Nejtěžší fáze byla, když jsme u Giglia začali s vyprošťováním lodi. Nevěděli jsme, jak bude vrak reagovat, naštěstí ale všechno proběhlo dobře. Když jsme se vydali na cestu do Janova, byli jsme si jisti, že do přístavu dorazíme,“ řekl inženýr firmy Micoperi Sergio Girotti.

Zatím není stanoven přesný plán na sešrotování, protože se nejprve musí prozkoumat, jestli likvidace nemůže způsobit ekologickou katastrofu. Prvním úkolem bude vrak odlehčit, aby se dal vyzvednout.

Costa Concordia se v lednu 2012 potopila u ostrova Giglio. Havárie stála 32 lidských životů. Kapitán Francesco Schettino, který opustil loď ještě před cestujícími, aby se sám dostal do bezpečí, se už rok zodpovídá před soudem ve městě Grosseto z několikanásobného zabití z nedbalosti. Příští soudní jednání je stanoveno na 21. září.