Vedení aerolinií odmítlo, že by cestující a zaměstnance vystavilo nebezpečí nebo by podcenilo riziko. Podle zdrojů ze společnosti však už několik týdnů před neštěstím varovalo několik pilotů a dalších zaměstnanců, že letový koridor nad Ukrajinou představuje risk, obzvláště proto, že separatisté sestřelili už několik letadel. Piloti dokonce situaci rozebírali s letovými dispečery v Malajsii a vznesli dotaz i na Mezinárodní organizaci pro civilní letectví (ICAO).

Tryzna za oběti letu MH17 v Kuala Lumpuru

Tryzna za oběti letu MH17 v Kuala Lumpuru

FOTO: Athit Perawongmetha, Reuters

Malaysia Airlines však na rozdíl od jiných aerolinií trasu letu nezměnily. Přitom British Airways, Lufthansa, Air France, Qantas či americké aerolinky se válečné zóně vyhýbaly už nějaký čas i přesto, že se doba letu prodloužila v průměru o dvacet minut.

Protože se však kvůli pádu malajsijského letadla světové aerolinky nebezpečnému pásmu nad Ukrajinou vyhýbají, nastávají problémy jinde. Letoví dispečeři v neděli varovali před přetížením koridorů nad jihozápadem Ruska. [celá zpráva]

Letoun linky MH17 na letišti Schiphol v Amsterodamu před odletem

Letoun linky MH17 na letišti Schiphol v Amsterodamu před odletem

FOTO: Stringer, Reuters

Šéf národní letecké asociace v Malajsii Ismail Nasarudd v sobotu prohlásil, že důvod, proč bylo letadlo vpuštěno do nebezpečné oblasti, by měl být prošetřen. Podle něj je nutné zjistit, zda si ICAO byla vědoma rizika, když uvolnila letovou hladinu v 32 000 stopách (10 000 metrech), kde byl stroj na letu MH17 sestřelen.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Pád malajsijského letadla

Malaysia Airlines se odkázaly na pokyny ICAO a IATA (Mezinárodní asociace leteckých dopravců), které oblast neoznačily za nebezpečnou.

Pád Boeingu 777 mířícího z Nizozemska do Malajsie nikdo z 298 lidí na palubě nepřežil. Stroj ve čtvrtek pravděpodobně zasáhla raketa, která byla podle tvrzení Spojených států odpálena z oblasti, kterou ovládají proruští povstalci.