Technici začali v pondělí plnit vzduchem speciální kesony, které skoro 300 metrů dlouhé plavidlo nadzvedly přibližně o dva metry. Akci se podařilo úspěšně zakončit před polednem, napsala BBC.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Plavbyschopný 300 metrů dlouhý vrak technici podle plánu s pomocí dvou remorkérů pomalu odtáhli asi 30 metrů od místa ztroskotání, kde budou v dalších dnech pokračovat ve vytlačování vody z nádrží.

První část operace byla považována za nejsložitější, protože se vrak přestal opírat o šest ocelových konstrukcí, které ho držely. „První fáze operace bude nejnebezpečnější, protože loď bude odpojena od platforem,“ řekl Franco Gabrielli z úřadu civilní ochrany, který na operaci dohlíží.

Výletní loď Costa Concordia připravují na poslední cestu.

Výletní loď Costu Concordii připravují na poslední cestu.

FOTO: Alessandro Bianchi, Reuters

Odborníci nyní počítají s tím, že budou potřebovat den až dva k uvolnění vraku od mořského dna a další čtyři až pět dnů k jeho stabilizaci před čtyřdenní cestou do Janova. [celá zpráva]

Postupné vyzvedávání Costy Concordie

Postupné vyzvedávání Costy Concordie

FOTO: Alessandro Bianchi, Reuters

Operace je složitá a je do ní zapojeno několik set techniků a potápěčů. Podle rejdařství Costa Crociere jde o bezprecedentní operaci. „Jsou tu rizika jako u všeho, co se dělá poprvé, ale my si věříme,“ řekl Franco Porcellcchia z firmy, která loď vlastní.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z vraku potopené Costy Concordie. Zdroj: Reuters

Až bude plavidlo odtaženo, začne se pátrat po těle indického číšníka Rusella Rebella, který je poslední z 32 obětí ztroskotání lodě.

Costa Concordia havarovala v noci z 13. na 14. ledna 2012. Plavidlo s více než 4200 lidmi na palubě se tehdy příliš přiblížilo pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. U soudu se za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino.

Remorkéry okolo vyzvedávaného vraku lodi Costa Concordia

Remorkéry okolo vyzvedávaného vraku lodi Costa Concordia

FOTO: Alessandro Bianchi, Reuters