Hlavní obsah

Reklama kazí mládež, rozhodli maďarští poslanci a zavedli tvrdou daň

Právo, Ivan Vilček

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Budapešť
Aktualizováno

Maďarský parlament přijal ve středu novelu reklamního zákona, která vyměřuje speciální daň na příjmy médií z reklamy. Navzdory pokračujícím protestům vláda premiéra Viktora Orbána od tohoto záměru neupustila.

Foto: Laszlo Balogh, Reuters

Maďarský premiér Viktor Orbán

Článek

Novelu schválilo 144 poslanců vládní strany FIDESZ a opoziční strany Jobbik. Proti bylo 30 poslanců levicové opozice. Návrh měl být předložen už před rokem, ale kabinet ho v obavách z reakce médií před parlamentními volbami raději stáhl. Vládní strana odůvodnila potřebu nové daně tím, že reklama „páchá velké sociální škody a kazí mládež“.

Média nyní bijí na poplach, protože při příjmech z reklamy přes 20 miliard forintů (1,8 miliardy Kč) tvoří daň až 40 procent, což mnozí označují za likvidační.

Komerční televize v rámci protestu minulý týden na 15 minut vysílaly jen tmavou obrazovku a některé noviny vyšly s bílou první stránkou. Proti návrhu protestovalo rovněž 11 reklamních a mediálních sdružení.

Podle analytiků postihne nejvyšší daň především nejpopulárnější komerční televizní stanici RTL Klub, která v roce 2012 vykázala příjem z reklamy ve výši 29 miliard forintů (2,6 miliardy Kč) a loni 26 miliard forintů (2,3 miliardy Kč). Vedení RTL Klub označilo novelu za nespravedlivou. „Cílem této daně není nic jiného, než pokus vlády znemožnit působení největšího média v zemi. Naše stanice přitom za 17 let své existence dokázala, že je nezávislá na politických stranách a vlád,“ uvedlo vedení televize ve svém prohlášení.

V zemi pokračují rovněž protesty proti odvolání šéfredaktora internetového serveru origo.hu Gergő Sálinga. Protestující prošli v pondělí od náměstí před parlamentem k sídlu maďarského telekomu, který je majitelem serveru.

Reklama

Výběr článků

Načítám