Krymský poloostrov byl připojen k Rusku v březnu po několika týdnech nepokojů a proruských demonstrací, podněcovaných podle Kyjeva ruskými vojáky a agenty ruských tajných služeb. Anexe měla obrovský ohlas mezi ruskou veřejností a v médiích; v parlamentu proti zákonu o připojení Krymu k Rusku hlasoval jediný poslanec. Na Západě naopak zábor poloostrova vyvolal šok a vyústil ve vyhlášení sankcí proti několika desítkám ruských vojáků a politiků.

Mezi vyznamenanými je 90 aktivních ruských novinářů a zpravodajů, zbytek tvoří vedoucí redaktoři a mediální manažeři. Většinu oceněných tvoří zástupci sdělovacích prostředků kontrolovaných státem, na hlavní opoziční média, jimiž jsou dnes rozhlasová stanice Echo Moskvy a televizní kanál Dožď, se nedostalo.

Novináři dostali řády a čestná uznání za "vysokou profesionalitu a objektivnost při informování o událostech v Krymské republice," citují Vedomosti utajovaný prezidentský dekret. Nejvyššího ocenění se dostalo šéfovi státní televize NTV Vladimiru Kulistikovovi a řediteli ruské cenzurní správy Roskomnadzor Alexandru Žarovovi.

List Vedomosti označuje Putinův krok za bezprecedentní. Při poslední obdobné příležitostí, kterou byla v roce 2008 válka Ruska s Gruzií, vyznamenal tehdejší prezident Dmitrij Medvěděv jen jedenáct žurnalistů.