"Rozhodnutí kyjevského soudu o pozastavení vysílání čtyř ruských televizí na Ukrajině je útok na lidská práva, včetně svobody slova. Cílem je odříznout milióny rusky hovořících lidí od pravdivých informací o řádění ultranacionalistů a neofašistů, aby se lépe vymývaly mozky,“ prohlásil podle agentury ITAR-TASS zmocněnec ruského ministerstva zahraničí pro lidská práva Konstantin Dolgov.

Rusko neuznává legitimitu nové ukrajinské vlády, vzešlé z nedávných protestů. Moskva opakuje, že se moci po ozbrojeném povstání chopili fašisté.

Soud zastavil vysílání jak státních, tak polostátních kanálů.

Ukrajinská Rada národní bezpečnosti a obrany uvedla jako důvod "šíření informací, které ohrožují národní bezpečnost, svrchovanost a územní celistvost Ukrajiny, propagují válku, násilí, krutost, podněcují národnostní, rasovou a náboženskou zášť a napadají lidská práva a svobody".

Vypnuli je ještě před verdiktem

Rada podezírá ruské televize, sledované zejména v ruskojazyčných oblastech na jihovýchodě Ukrajiny, že šíří separatismus. Rusko minulý týden přijalo do své federace Krym, jehož zástupci vyhlásili nezávislost na Ukrajině.

Ještě před opatřením soudu vypnula ruské televize podle serveru Newsru.com většina ukrajinských operátorů, celkem 443 ze 703.

Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě označila zákaz vysílání ruských stanic na Ukrajině za "represivní opatření", podotkl web. Připomněl také, že předchozí šéf ukrajinské televize byl k odstoupení donucen násilím skupinou nacionalistických poslanců. [celá zpráva]

Video

Šéfa ukrajinské televize zbili a donutili rezignovat.