Návštěva je součástí vyšetřování tragédie, která si předloni vyžádala 32 obětí. Schettino je obžalován ze zavinění neštěstí a hrozí mu 20 let vězení.

Schettino sám požádal o možnost navštívit vrak lodi v rámci soudem nařízené inspekce záložního generátoru. Tento generátor, který je klíčový pro zachování nejdůležitějších funkcí plavidla v případě výpadku elektřiny, přestal pracovat krátce po nárazu lodě na útes. Tím byly vyřazeny z provozu výtahy, mechanismus pro spouštění záchranných člunů i pumpy pro odčerpávání vody. Schettino se snaží přesvědčit soudce o tom, že ne všechna vznesená obvinění padají na jeho hlavu, a případné potvrzení závady generátoru by mu mohlo přinést naději na nižší trest.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Časosběrný záznam obracení vraku Costy Concordie. Zdroj: Reuters

Schettino ve středu uvedl, že jeho návštěva lodi „pomůže najít pravdu“. Soud Schettinovi povolil účastnit se druhé inspekce expertů na lodi. Na plavidlo byl ale vpuštěn „jako obžalovaný, nikoli jako konzultant“ a má povolení „pouze být přítomen, a ne jakkoli zasahovat“.

Krátce před první expertizou lodi 23. ledna podle Schettinových obhájců někdo na lodním můstku manipuloval s důkazy, což je nyní předmětem jiného vyšetřování.

Francesco Schettino (uprostřed hloučku) na ztroskotané lodi Costa Concordia

Francesco Schettino (uprostřed hloučku) na ztroskotané lodi Costa Concordia

FOTO: Alessandro Bianchi, Reuters

Luxusní parník Costa Concordia v noci 13. ledna 2012 najel u toskánských břehů na mělčinu a částečně se převrátil. Na palubě bylo 4229 osob, z toho 3200 turistů. Bývalý kapitán Schettino je obžalován z několikanásobného zabití z nedbalosti, ze zavinění nehody plavidla a z toho, že loď opustil v době, kdy na palubě ještě byli lidé.

Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl při technicky velmi náročné operaci vyzdvižen a odtažen k pobřeží loni v září a po skončení vyšetřování bude sešrotován. O lukrativní kontrakt na rozebrání plavidla se nyní ucházejí přístavy v Itálii, Británii, Francii, Turecku a Číně.

Schettino před vstupem na loď Costa Concordia

Schettino před vstupem na loď Costa Concordia

FOTO: ČTK/AP

Schettino odmítá, že by opustil loď dříve, než byla celá evakuována, a tvrdí také, že najetím na mělčinu zabránil tomu, aby loď klesla ke dnu ve velké hloubce, kde by se mohly utopit stovky pasažérů. Jistou část odpovědnosti za neštěstí ale Schettino přijal, když loni v televizním rozhovoru požádal o odpuštění, když mluvil o zemřelých.