„Pracujeme na tom, aby Costa Concordia na začátku turistické sezony už u Giglia nebyla. Je to velmi složité, ale na základě dosavadních úspěchů jsme optimisté,” řekl ministr životního prostředí Andrea Orlando.

Zástupci firmy, která odtažení lodi připravuje, nicméně připouštějí, že může dojít ke zpoždění, například kvůli špatnému počasí.

Vrak rozřežou

Zatím není jasné, kde vrak rozřežou. Původně se uvádělo, že zakázku za  570 miliónů eur získají italské přístavy Civitavecchia či Piombino, ale vznikly mezi nimi takové rozepře, že se společnost vlastnící loď může rozhodnout převézt vrak lodi až do Turecka do přístavu Aliaga nedaleko Izmiru. Tam bude sešrotována i sesterská loď Costa Allegra, kterou v roce 2012 během plavby Indickým oceánem postihl požár. Italská vláda ale chce, aby se vrak sešrotoval v Itálii, což by zemi přineslo pracovní příležitosti, navíc panují obavy z tak dlouhé plavby.

Vrak odvezou na speciálním obřím plochém plavidle Dockwise Vanguard, které se jinak užívá pro přepravu ropných plošin. [celá zpráva]

Tisková konference se konala jen tři dny před druhým výročím havárie, které připadá na 13. ledna. Při ztroskotání obří výletní lodi s více než 4200 lidmi na palubě zahynulo 32 lidí.

Costa Concordia naložená na přepravní plošině

Costa Concordia naložená na přepravní plošině

FOTO: Boskalis

Loni v září se podařilo vrak Costy Concordie narovnat. Po více než roce příprava tehdy stovky lidí během dvou dní plavidlo dokázaly dostat z pravoboku zpět na hladinu. Odstranění lodi má celkem stát nejméně 600 miliónů eur (zhruba 15,5 miliardy Kč). [celá zpráva]