„Byly vyzvednuty dva palubní zapisovače s údaji přístrojů a s hlasovým záznamem. Je předčasné hovořit o jejich stavu,” řekla Anodinová na zasedání v Kazani.

Zapisovače letových údajů jsou ale podle MAK mechanicky značně poškozeny. Interfaxu řekl zástupce MAK: „Skříňky palubních zapisovačů jsou vážně poškozeny, je patrné promáčknutí, i stav samotného zapisovače je špatný, ale byly poslány k dekódování. Navzdory značnému poškození si myslím, že z nich budeme schopni získat nějaké informace.”

Ruské úřady potvrdily, že při nedělním pádu Boeingu 737 v Kazani zemřelo všech 44 cestujících a šest členů posádky. Kromě syna prezidenta Tatarstánu Ireka Minnichanova a šéfa tatarstánské odbočky tajné služby FSB Alexandera Antonova zemřely i dvě děti a 53letá Britka. Letadlo už mělo být vyřazeno z provozu.

Přítomnost Britky potvrdila i ambasáda Spojeného království. Tajemník ruského ministra pro mimořádné události Vladimir Stěpanov ale uvedl, že identifikace ostatků bude možná jen na základě vzorků DNA.

Letadlo po dopadu mezi startovací a pojezdovou dráhu začalo hořet. Požár trosek se podařilo uhasit zhruba za hodinu, uvedl web Rusian Times.

Hasiči chladí trosky havarovaného Boiengu 737 v Kazani.

Hasiči chladí trosky havarovaného Boiengu 737 v Kazani.

FOTO: ČTK/AP

Stroj byl vyroben v roce 1989. Aerolinky Tatarstan Airlines ho už v roce 2012 plánovaly stáhnout z provozu, uvedla tisková agentura ITAR TASS. Podle Interfaxu měl stroj ukončit provoz letos. Před startem se ale neukázaly žádné problémy a posádka byla zkušená – oba piloti byli ročník 1966.

Sanitní vozy před budovou letiště v Kazani

Sanitní vozy před budovou letiště v Kazani

FOTO: Stringer, Reuters

Havarovaný Boieng 737 měl za sebou dlouhou službu u osmi aerolinek. Létal u Air France, u Bulgaria Air a dokonce v Africe u Uganda Air, ale také v Brazílii a v Rumunsku, uvedly CNN a Los Angeles Times. Tatarstan Airlines ho využívaly od roku 2008.

Opakované přistání

Představitel vyšetřovacího úřadu Vladimir Markin řekl televizi Rossia 24, že experti zkoumají, zda k havárii nemohla přispět nízká kvalita paliva nebo počasí.Při přistání v Kazani v 19.20 hod. místního času (16.20 SEČ) silně pršelo. Špatné počasí s mrznoucím deštěm a prudkými větry přetrvává, čeká se dokonce sněhová vánice, což komplikuje činnost vyšetřovatelů.

Náčelník vyšetřovatelů dopravních nehod v Povolží Alexandr Poltinin dopoledne zúžil možný okruh příčin nehody. Podle něj je nejpravděpodobnější chyba pilota nebo technická závada.

Kazaň

FOTO: David Ryneš, Yahoo Maps

V ruském tisku se zatím neobjevily spekulace, že by mohlo jít o atentát, a Poltinin o něm už nemluvil, i když byl jednou z vyšetřovacích variant.

Trosky Boeingu 737 na letišti v Kazani

Trosky Boeingu 737 na letišti v Kazani

FOTO: ČTK/AP

Podle svědků 47letý pilot Rustam Salichov první pokus o přistání přerušil. Jeden z pilotů ohlásil věži, že nemohli přistát kvůli technické závadě. „Řekl mi, že se pokusí udělat další okruh, a já jsem mu nadiktoval souřadnice přesně podle protokolu. On je potvrdil, ale neodklonil se z kurzu,” řekl televizi Rossia 24 dispečer Kiril Kornišin.

Několik sekund poté stroj havaroval. Dráhy se dotkl až poblíž řídicí věže, byl „zničen a zachvátily ho plameny“. Není jasné, proč se první přistání nepovedlo a proč pilot nezahájil druhý okruh. [celá zpráva]

Podle některých svědků ale opakoval pokus o přistání dvakrát nebo třikrát.

Poltinin připustil, že není jasné, proč letoun nepřistál hned napoprvé a proč posádka plánovala zahájit druhý okruh. Na otázku, zda piloti hlásili věži nějaké potíže, náčelník jen řekl, že posádka byla ve spojení s letištěm.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Smutek na letišti v Kazani. Zdroj: Reuters

Ruská novinářka, která o víkendu letěla stejným strojem z Kazaně do Moskvy, uvedla, že při přistání byly patrné silné vibrace. Myslela si napřed, že jsou způsobeny větrem, ale počasí v Moskvě bylo dobré. Měla obavy, že stroj sjede z ranveje.

Ruští hasiči a záchranáři zasahují u trosek Boeingu 737 Kazani.

Ruští hasiči a záchranáři zasahují u trosek Boeingu 737 Kazani.

FOTO: ČTK/AP

Zatímco velké ruské aerolinky, jako je Aeroflot, už patří k relativně bezpečným, malí dopravci přispívají k vysokému počtu tragických leteckých nehod v zemi. Kvůli havárii bylo uzavřeno kazaňské letiště a zrušeno bylo 53 letů.