Podrobnosti o incidentu, ke kterému došlo 23. června asi 50 kilometrů severně od skotského města Glasgow, byly zveřejněny až minulý týden komisí UK Airprox Board, jež se zabývá zvyšováním letové bezpečnosti ve Velké Británii, napsal server listu Daily Mail.

Ze zprávy komise vyplývá, že řídící letového provozu si nebezpečí srážky letadel včas všiml a okamžitě nařídil pilotům změnu kurzu. Ti však jeho instrukce popletli a ve skutečnosti k sobě začali směřovat ještě rychleji.

V okamžiku, kdy si pracovník řízení letového provozu chyby všiml, dělilo od sebe letadla 16 kilometrů. Nejblíže od sebe letadla byla horizontálně vzdálena pět kilometrů, vertikálně pak 30 metrů.

Piloti zareagovali zbrkle

„Komise byla překvapena tím, že všichni čtyři piloti přeslechli nebo si špatně vyložili instrukce k zabránění srážce, a to i přesto, že alespoň jedna posádka je poté zkontrolovala,“ stojí ve vyšetřovací zprávě.

Vyšetřovatelé se domnívají, že obě posádky v daný moment, kdy se připravovaly na let přes Atlantik, zřejmě očekávaly pouze rutinní informace, a proto na instrukci k zabránění srážky zareagovaly zbrkle a bez náležitého ověření.

Komise také uvedla, že riziko srážky bylo zvýšeno také zbytečným nařízením řízení letového provozu, aby letadla letěla ve stejné hladině 34 tisíc stop (10,4 kilometru).

O případu jako první informovaly servery Daily Mail a The Daily Telegraph, které mylně uváděly, že letadla se minula o 30 metrů na výšku a už opomenuly fakt, že v té samé chvíli od sebe byla vzdálena více než sedm kilometrů.