Tragický případ už nevyšetřují vojáci, nýbrž policisté. Musí nyní vyřešit otázky, zda bylo možné poruše zabránit před letem a zda odříznutí lana bylo jediným možným řešením. Podle prokurátora je dokazování velmi náročné.

„Dozorující prokurátor nařídil po prozkoumání spisu řádné vyšetřování. Náročnost a komplikovanost dokazování přesahuje možnosti zkráceného vyšetřování,“ uvedl mluvčí krajské prokuratury Ivan Vozár.

Vojenští policisté slaňovali z vrtulníku Mi-17. Igaz visel na laně ve výši 20 metrů nad zemí přesně ve chvíli, kdy došlo k technické poruše. Vrtulníku vypadly systémy a selhala hydraulika. Začal nekontrolovatelně stoupat a ztrácel stabilitu. Hrozil jeho pád a v kritické situaci se rozhodli odříznout lano, protože na palubě bylo dalších 13 lidí. [celá zpráva]

Pilot a velitel se museli bleskově rozhodnout. „Piloti nemají v podobných situacích moc možností a standardy jasně určují, co musí dělat,“ uvedl nejmenovaný zdroj deníku Sme.

Zkušený pilot Otto Hudec potvrdil, že při poruše vrtulníku může jeho stabilitu narušit i rozhoupané lano s malou zátěží. „Bezpečnostní směrnice určují postup v krizových situacích. Když hrozí zřícení stroje, pilot zjišťuje, zda je někdo na laně a zda se stihne dostat bezpečně dolů. Pokud ne, rozhodne se lano odříznout,“ uvedl Hudec.