„Dosáhli jsme nulového bočního náklonu, což byl náš cíl,“ oznámili kolem 04.00 experti, kteří loď vyzvedávali. Operace trvala 19 hodin, o sedm více, než se čekalo. [celá zpráva]

Nejprve se využilo tahu lan, a když se snížil náklon, byla napuštěna voda do velkých kesonů připojených na vynořený bok vraku. Její váha loď dorovnala.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Vrak Costa Concordie má promáčklý bok od útesu. Zdroj: Reuters

Šéf italského úřadu civilní ochrany Franco Gabrielli dodal, že plavidlo nyní sedí na konstrukci na útesu, která brání tomu, aby vrak sklouzl do hlubin. Tím ovšem celá akce nekončí. Loď bude za několik měsíců pomocí vaků nadzvednuta a odtažena do přístavu. Podle něj se všichni po úspěšném narovnání plavidla objali.

Čára ponoru se viditelně posunula o několik metrů.

Čára ponoru se už v pondělí odpoledne viditelně posunula o několik metrů.

FOTO: Tony Gentile, Reuters

Podle agentury AP jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii; podílejí se na ní stovky lidí. Vlastník luxusní výletní lodě, společnost Costa Crociere, odhaduje náklady na záchrannou operaci na nejméně 600 miliónů eur (zhruba 15,5 miliardy korun). Šéf firmy Franco Porcellacchia práci expertů ocenil: „Musím říci, že to byla perfektní operace, nemohlo to být provedeno lépe.“ Dodal, že nedošlo k znečištění životního prostředí.

Video

Expirované video

Vrak Costy Concordie se podařilo obrátit a narovnat. Zdroj: Reuters

Costa Concordia má výtlak 114 000 tun, tedy dvakrát větší než Titanic, a je dlouhá 290 metrů, velikostí se dá srovnat s letadlovou lodí. Do vzpřímené polohy ji zvedalo přes 50 navijáků s řetězy a lany. Vyzvednutím vraku vrcholí více než rok trvající přípravné práce, které se rozběhly už krátce poté, co v lednu 2012 Costa Concordia se zhruba 4200 lidmi na palubě ztroskotala. Při neštěstí zemřelo 32 lidí.