Soud v úterý vydal prozatímní příkaz, podle kterého mají francouzské úřady do dvou dnů obnovit nové registrace mercedesů. Vyjádřil zároveň "vážnou pochybnost" nad tím, zda bylo dvouměsíční blokování prodeje legální.

Francie blokovala nové registrace sportovních vozů Mercedes SL, Mercedes CLA a kompaktů třídy A a B vyrobených od června. Tyto automobily představují víc než polovinu prodeje značky v této zemi a dvě procenta globálního prodeje firmy. Opatření francouzských úřadů bránilo dodávce zhruba 5000 vozů Mercedes. Prodejci upozorňovali, že pokud se situaci nepodaří rychle vyřešit, bude to znamenat ohrožení tisíců pracovních míst ve francouzské prodejní síti.

Rizikové chladivo

Francouzský soud uvedl, že starší chladivo není možné považovat za závažnou ekologickou hrozbu, která by opravňovala k blokování prodeje podle unijních pravidel. Soud se chystá zkoumat, zda tento zákaz s konečnou platností nezrušit. Podle agentury Reuters se konečný verdikt očekává do 12 měsíců. Paříž sdělila, že vyjádření soudu zaznamenala, a registrace těchto vozů je nyní do končeného rozhodnutí povolena.

Mercedes-Benz SL 63 AMG

Detail interiéru vozu Mercedes-Benz SL 63 AMG

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, jež od letošního ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat dosavadní náplň R134a. Automobilka ve svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík, a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Jedinou dostupnou náhradou, která splňuje unijní požadavky, je náplň R1234yf. Vyrábí ji společnost Honeywell a její partner DuPont.

Německý spolkový úřad pro motorová vozidla KBA nedávno uvedl, že nové chladivo nepředstavuje pro cestující závažné riziko, i když je nebezpečnější než starší alternativa, která se od letoška nesmí z ekologických důvodů používat.