Von Hausswolff v doprovodném textu pro galerii popsal, že „popel z kremačních pecí“ ukradl během své návštěvy Majdanku v roce 1989. Teprve před dvěma lety se ale odhodlal popel „zatížený zvěrstvy“ použít. Smíchal ho s vodou a směsí mimo jiné namaloval menší obraz s figurálními výjevy. Popel podle von Hausswolffových slov „jako by obsahoval potenciál, paměť či duše lidí, kteří byli během jedné z nejkrutějších válek dvacátého století mučeni, trýzněni a zavražděni“.

Von Hausswolffův čin odsoudila židovská obec i správa polského muzea Majdanek. Ta přiznanou krádež nazvala „nepředstavitelně barbarským činem“. Samotná malba podle vedení muzea je sice uměleckou provokací, ale ta si nezaslouží nic než odsouzení. Polské muzeum vyzvalo švédské úřady, aby zjistily, zda se skutečně jedná o ukradený popel a zda tím došlo k znesvěcení památky obětí holocaustu.

Představitel švédské židovské obce Salomon Schulman podobně označil von Hausswolffův čin za „extrémně odporný“ a podotkl, že si tisíce lidí teď nemohou být jisti, jestli švédský umělec nemaloval popelem jejich příbuzných.

V koncentračním táboře Majdanek zavraždili nacisté odhadem 80 000 lidí. Tři čtvrtiny z nich byli Židé.