Nebankovní instituce využívají skutečnosti, že kolem 20 procent polských spotřebitelů vůbec nečte smlouvy, které podepisuje. Klienty lákají na zdánlivě lákavě nízké úroky, které však platí pouze v případě, že dlužníci splatí úvěr do dvou týdnů, což bývá ve smlouvách napsané nečitelným, miniaturním písmem. Po uplynutí roku už jde o tisícinásobky vypůjčené sumy, které už ale nedokáže splácet nikdo a dlužníkův dům či byt končí v dražbě.

Jak se nenechat doběhnout

„Nenech se doběhnout! Zkontroluj si, co podepisuješ!“ je název celostátní kampaně, která začala v Polsku v úterý. Bankovní dozor, PNB, ministerstva financí a spravedlnosti společně s policií a Úřadem na ochranu spotřebitele vyzvali občany, aby pozorně četli všechny podepisované smlouvy, a to zejména ty o finančních půjčkách.

„Je třeba být ostražitý. Jedině tak se můžete vyhnout dramatickým situacím, do kterých se můžete dostat vlastní nepozorností,“ uvádí se ve společném prohlášení v televizních a rozhlasových spotech.

„Existují i společnosti, které kromě úroků požadují množství různých jiných plateb, takže reálná suma, kterou musí dlužník zaplatit, je nakonec nepředstavitelně gigantická,“ uvedl Przemyslaw Kruk, analytik Polské národní banky. „Dokonce jsme narazili na firmu, jejíž skutečná roční úroková sazba dosáhla neuvěřitelných 23 tisíc procent. Téměř nikdo z jejích klientů si to při podepisování smlouvy neuvědomil,“ dodal analytik.

Stres a frustrace

Zájemci o „rychlé peníze“ bývají často ve složité finanční situaci, ale čerpáním takového úvěru se jejich životní podmínky ještě dramaticky zhoršují.

„Každým dnem se neuvěřitelným způsobem zvyšuje jejich dluh a spolu s ním stresy a frustrace, proto je nejlepší vyhnout se takovým půjčkám velkým obloukem,“ napsal v úterý deník Gazeta Wyborcza.