„Co jsem to jen provedl,“ pronesl bezprostředně po nárazu ve 21:45 kapitán Schettino na nahrávce, jejíž část získala také agentura Reuters.

„Zavřete vodotěsné dveře na zádi. Zavřete je okamžitě,“ je na pozadí alarmů slyšet další mužský hlas.

ČTVRTEK: Vrak italské výletní lodě Costa Concordia je stále zaklíněný na útesu nedaleko ostrova Giglio.

ČTVRTEK: Vrak italské výletní lodě Costa Concordia je stále zaklíněný na útesu nedaleko ostrova Giglio.

FOTO: Arnd Wiegmann , Reuters

„Pánové, poplach. Poplach, poplach,“ ozývalo se dál.

Podle deníku La Stampa následoval kapitánův zoufalý rozhovor se strojovnou lodi. „Takže jdeme skutečně ke dnu?“ ptal se v něm kapitán. Jenže o tři minuty později, tedy ve 21:54, zazněl jeho hlas, jak říká jednomu z důstojníků na můstku, aby pasažérům zatajil skutečný rozsah nehody.

„Řekněte, že jde o výpadek proudu,“ nařídil.

Kapitán havarované lodi Francesco Schettino

Kapitán havarované lodi Francesco Schettino

FOTO: fotobanka Profimedia

Osm minut poté podal kapitán obdobné falešné hlášení i italské pobřežní hlídce. Nahrávka z černé skříňky podle deníku Daily Telegraph dokazuje, že kapitán Schettino popíral rozsah nehody, a to i ve chvíli, kdy 300 metrů dlouhá Concordia začala nabírat vodu. Na lodi při nehodě přišlo o život 32 lidí, přičemž dvě těla dosud nebyla nalezena.

Nahrávka je důkazem pro soud

Celá nahrávka tvoří část důkazů, které v současné době podrobně zkoumá soudce v italském Grossetu. Další slyšení v rámci vyšetřování případu začne 15. října a po něm by už mělo podle očekávání následovat soudní řízení s kapitánem.

FOTO: Novinky

Žalobce kapitána Schettina obvinil, že velkou výletní loď Costa Concordia s více než 4200 pasažéry a posádkou na palubě navedl příliš blízko břehu, a přímo tak způsobil katastrofu. Ve vyšetřování je také první důstojník Ciro Ambrosio a sedm dalších lidí, včetně tří osob z vedení společnosti Costa Cruises, jíž plavidlo patřilo.

Schettino tvrdil, že ho firma nutila plout tak blízko pořeží, aby tak propagoval plavby výletní lodí.