„Po vyhodnocení všech faktů a okolností vedoucích k tragédii došli vyšetřovatelé k závěru, že posádka byla vybrána V. Timofejevem nezákonně v rozporu s pravidly bezpečnosti letecké dopravy. V době katastrofy neměla právo vykonávat samostatné lety,“ řekl agentuře Interfax představitel prokuratury Vladimir Markin. Upřesnil, že druhý pilot nezavršil přeškolení na typ Jak-42, a neměl tedy právo s ním létat s cestujícími.

Timofejev podle něj selhal při kontrole výcviku pilotů. Přestože pilot neměl ukončeno přeškolení, v rozporu se zákonem mu dovolil létat: „V. Timofejevovi bylo dostatečně známo, že neprošel výcvikem, a neměl tedy všechny schopnosti pro uskutečnění bezpečného letu.“

„V době mezi 5. a 17. zářím 2011 měla posádka projít školením o rozdělení úloh mezi členy posádky. Za takové situace neměl Timofejev právo umožnit posádce letět s pasažéry a jeho víra ve schopnosti posádky při plnění úkolů vedla ke katastrofě, při níž zahynulo 44 lidí, ke které by jinak nedošlo.“

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Záběry z letecké havárie v Jaroslavli

ntv.ru

Testy prokázaly, že za pád stroje mohla chyba pilotů. Pilot měl během startu nohy na brzdě. Důvodem je, že u stroje Jak-42 mají spočívat při startu na zemi a ne na podložce jako u staršího typu Jak-40. Pilot, který neprodělal úplné přeškolení, zřejmě ze zvyku ze staršího typu dal nohy na brzdový pedál a opřel se o ně, aby mohl přitáhnout knipl. [celá zpráva]

Podle některých verzí jeden z pilotů brzdil a druhý se pokoušel o start. [celá zpráva]

Firmě Jak-servis byla po katastrofě odebrána licence. [celá zpráva]

V troskách letounu zahynulo 7. září  44 lidí včetně českých hokejových reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Přežil jen palubní inženýr Sizov. [celá zpráva]