Záchranáři se chystají na největší operaci svého druhu, upozornila Reuters. U Concordie začala operovat nákladní loď a jeřáb a z výletního plavidla byl odstraněn radar. V nejbližších týdnech zmizí z paluby také část bazénu a lodní komín.

„Začaly přípravné práce, než bude loď stabilizována, což se stane v příštích měsících,“ řekl starosta Giglia Sergio Ortelli.

Z paluby lodi zmizí před vyzvednutím i komín.

Z paluby lodi zmizí před vyzvednutím i komín.

FOTO: Max Rossi , Reuters

O vyzvednutí vraku se mají postarat americká firma Titan Salvage a italská Micoperi. Náklady akce se odhadují na nejméně 300 miliónů dolarů (více než šest miliard korun).

Práce mají trvat rok. Do konce srpna by Costa Concordia měla být stabilizována a zajištěna před dalším sklouzáváním po útesu do hlubiny. Následně má loď o výtlaku 114 500 tun vyzvednout a „vyrovnat“ dvojice jeřábů zafixovaných k plošině pod vodní hladinou. K tomu mají přispět i cisterny napuštěné vodou a umístěné k trupu nad hladinou. Stabilitu plavidla na hladině pak mají zajistit další vyvažující cisterny.

V poslední fázi budou cisterny vypuštěny a loď odtažena do přístavu a rozebrána.

Lidé relaxují na pobřeží na dohled vraku.

Lidé relaxují na pobřeží na dohled vraku.

FOTO: Max Rossi , Reuters

Costa Concordia manévrovala příliš blízko ostrova.

Costa Concordia manévrovala příliš blízko ostrova.

FOTO: Max Rossi , Reuters