Věž ztratila spojení s letadlem letícím do západosibiřského Surgutu dvě minuty po startu po půl šesté ráno moskevského času (po půl čtvrté SELČ). Letoun se zřítil dva kilometry od letiště na pole u vesnice Gorkovka. Po dopadu se rozlomil na tři části a trosky se vzňaly.

Problémy nastaly hned po startu. "Letoun se dostal do výše sto metrů a v 5:35 moskevského času s ním bylo přerušeno spojení," uvedl jeden z vyšetřovatelů a dodal: "Technické problémy měl stroj už při vzletu a posádka se zřejmě rozhodla pro nouzové přistání."

Na palubě dvoumotorového turbovrtulového stroje ATR-72 bylo 39 pasažérů a čtyři členové posádky.

Letadlo se zřítilo krátce po startu.

Letadlo se zřítilo krátce po startu.

FOTO: ČTK/AP

Z trosek se podařilo zachránit 12 lidí, které přepravili záchranáři helikoptérami do ťumeňské nemocnice, stav nejméně pěti je kritický. Mají mnohočetná zranění a hluboké popáleniny. Protože přeživších bylo později uvedeno jen 11, jeden zřejmě zemřel. Z trosek stroje bylo zatím vyproštěno 16 těl.

Na palubě zemřelo 32 lidí

Po pádu stroje zemřelo 32 lidí.

FOTO: ČTK/AP

Na místě havárie zasahuje přes 230 hasičů, záchranářů a zdravotníků s těžkou technikou. Požár trosek se již podařilo uhasit.

Ťumeň

FOTO: Yahoo Maps

Nehoda se vyšetřuje

Příčina nehody zatím známa není. Vyšetřovatelé pracují se dvěma hypotézami. "V tuto chvíli se vyšetřování prioritně zaměřuje na dvě verze příčiny nehody u Ťumeně - na chybu pilota a na technickou závadu," řekl představitel úřadu vyšetřujícího letecké nehody Vladimir Markin.

Zřícené letadlo u města Ťumeň

Zřícené letadlo u města Ťumeň

FOTO: ČTK/AP

Středisko záchranných operací oznámilo, že se podařilo nalézt obě černé skříňky. O jejich stavu se agentury nezmiňují. Toto záznamové zařízení je nicméně konstruováno tak, aby zkázu letadla přečkalo.

Stroj vyrobil francouzsko-italský výrobce letadel ATR. UTair využívá osmnáct strojů ATR dvou verzí.

Jedna z posledních nehod letadla tohoto typu se stala v listopadu 2010 na Kubě, zahynulo všech 68 lidí na palubě. Vyšetřovatelé tehdy za příčinu havárie označili kombinaci špatného počasí a špatných rozhodnutí posádky.