„Obnova gripenů je nutná, aby byla zajištěna účinnost našeho stíhacího letectva a aby naše vzdušná obrana ve srovnání s okolním světem v dlouhodobém výhledu mohla obstát," tvrdí švédská armáda ve své zprávě, ze které cituje list Local.

"Modernizace potenciálu našeho stíhacího letectva by měla začít v roce 2020 a je vypočítáno, že bude trvat deset let," uvádí se ve zprávě s tím, že podle vojenských činitelů bude potřeba asi 60 až 80 nadzvukových strojů Gripen NG. Původně se počítalo, že do služby vstoupí už v roce 2017.

S modernizací gripenů začala firma Saab v polovině prvního desetiletí nového milénia. Nejprve se modernizovala první verze JAS-39A/B na modernější verzi C/D. Hlavně se ale vyvíjela verze E/F označovaná též jako NG nebo upgrade MS 21.

Výkonnější motor a větší dolet 

Ta je především poháněna mnohem výkonnějším motorem General Electric F414NG, jenž se používá i v posledních verzích amerických strojů F- 18 E/F Super Hornet, který má o dvacet procent větší tah a umožňuje i režim trvalého letu nadzvukovou rychlostí, tzv. supercruise.

Demonstrátor nové generace stroje JAS-39 Gripen

Demonstrátor nové generace stroje JAS-39 Gripen za letu

FOTO: fotobanka Profimedia

Zvětšena je také kapacita palivových nádrží o 40 procent, což výrazně zvýší dolet, i když má motor větší spotřebu. Nová verze má být schopna působit bez problémů půl hodiny ve vzdálenosti 1300 kilometrů od letiště. Maximální dolet pro přelety činí bez doplňování paliva za letu 4000 kilometrů.

Stroj je také vybaven zesíleným podvozkem, aby mohla být zvětšena vzletová hmotnost o dvě tuny na 16 tun. Přibyly i dva závěsníky.

Usnadněna má být také údržba a zkrácen čas mezi dvěma bojovými lety. Má mít i nízké provozní náklady, protože je stále v kategorii lehkého bojového letadla

 Nákladná zbraň

Švédové nyní využívají více než stovku gripenů. Zatím není jasné, kolik bude modernizace stát. Podle velitele švédského letectva Sverkera Göransona je prozatím příliš brzy hovořit o nákladech. Na tiskové konferenci generál Göranson nicméně připustil, že to bude "velmi drahé". Média spekulují, že konečná cena se bude pohybovat kolem 30 miliard švédských korun (zhruba 85 miliard korun).

Armáda také oznámila, že finanční zátěž by mohlo Švédsko sdílet s "nejméně jednou strategickou partnerskou zemí". O jaké státy by mohlo jít, ale nesdělila.

Gripeny v současné době používají vedle Švédska Česká republika, Maďarsko, Jihoafrická republika a Thajsko. O jejich nákupu uvažuje Švýcarsko, rozhodnout musí ale nejdříve tamní parlament, typ však už byl vybrán.

Švédsko by rádo uspělo i v tendru pro indické a brazilské námořnictvo na palubní stíhačku.

Gripen by měl být v operační službě asi 50 let.