Na palubě zůstaly šperky, hotovost, mobilní telefony i luxusní zařízení v podobě českého křišťálu z 19. století nebo tři století staré japonské barevné dřevoryty Kacušika Hokusaje. Loď zdobilo na 6000 uměleckých předmětů. Plná byla i drahého alkoholu včetně luxusního šampaňského. Obchody na lodi nabízely drahou kosmetiku i klenoty.

Video

Expirované video

BEZ KOMENTÁŘE: Potápěči vytahují z vraku lodi nábytek

Advokát devatenácti Němců žádajících kompenzace Hans Reinhardt uvedl, že někteří z jeho klientů přišli o šperky s diamanty, které se předávaly z generace na generaci.

Zatímco některé objekty voda zničila nebo postupně zničí, další přežijí. Je jen otázkou času, kdy přilákají nejrůznější hledače pokladů. Bylo by tomu tak hlavně v případě, že by celá loď nebo její část skončila na mořském dně, což se nedá vyloučit, protože plavidlo se mírně posunuje.

Záchranáři u norné stěny kolem lodi Costa Concordia

Záchranáři u norné stěny kolem lodi Costa Concordia

FOTO: Darrin Zammit Lupi, Reuters

„Dokud tam jsou těla, je považována za hrob,“ řekl potápěč a autor knih o námořní historii Robert Marx. Ve vraku nebo pod ním zřejmě ještě leží patnáct těl nezvěstných. [celá zpráva]

Ovšem ne všichni to tak berou, i mafie má své potápěče.

Provozovatel lodi Costa Crociere už naznačil, že plavidlo bude odepsáno. [celá zpráva]

Společnost už vypsala tendr na odstranění vraku. Bude zřejmě rozřezán, je také možné, že části se vyzvednout nepodaří a zůstanou na místě.

Nafta ohrožuje pobřeží

Ve středu zasáhl pobřeží Itálie tenký olejový film z nafty a různých maziv uniklých z lodi Costa Concordia. Úřady se snaží zjistit, o jaké množství olejů jde a odkud unikají. Podle nich ale není situace alarmující. Může jít o oleje ze zaplavené strojovny. Unikají ze zádi.

Film se dostal k pobřeží, i když jsou kolem lodi norné stěny.

Plošina společnosti Smit Salvage, která bude odčerpávat naftu, v přístavu ostrůvku Giglio.

Plošina společnosti Smit Salvage, která bude odčerpávat naftu, v přístavu ostrůvku Giglio.

FOTO: Darrin Zammit Lupi, Reuters

Bouřlivé moře a všeobecně špatné počasí brání nizozemské firmě Smit začít odčerpávat 2400 tun nafty z nádrží. Ve čtvrtek její zaměstnanci připravovali hadice pro odčerpání nafty. Zatím je ale plošina, pomocí níž se bude nafta odčerpávat, zakotvena v giglijském přístavu.

Dalším krokem bude odstranění vraku lodi. Společnost Costa Crociere už oslovila deset největších a nejzkušenějších firem, aby co nejbezpečněji a nejrychleji vrak odstranily. Je mezi nimi i společnost Smit, která odčerpává palivo, osloveny byly i Svitzer Salvage, Mammoet Salvage BV, Titan Salvage, The Nippon Salvage a Fukada Salvage i Donjon Marine.

Problémem je nedostatek záchranných lodí na trhu a skutečnost, že většina záchranných flotil má méně než dvacet lodí. Vyloučena proto není ani kooperace více firem.

Rána pro turistický průmysl

Havárie lodi také postihla trh s okružními plavbami. Ten utrpěl velkou ránu při americké hypoteční krizi a čekalo se, že se letos začne zotavovat. Sama Costa Crociere oznámila meziroční tříprocentní pokles objednávek v posledním týdnu a čtyřprocentní v týdnu po havárii. Před ní přitom zaznamenala devítiprocentní nárůst.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Animace přečerpávání paliva z potopené lodi Costa Concordia

I mateřská firma Carnival, pod níž patří Costa Crociere, hlásí pokles objednávek plaveb. Podle analytičky banky Barclays Felicie Hendrixové v USA asi 10 až 15 procent lidí objednanou plavbu zrušilo. Další z provozovatelů hlásí třicetiprocentní pokles zájmu, píše Wall Street Journal.