Hlavní obsah

Pilot letadla s hokejisty bral léky, s nimiž se létat nesmí

Moskva
Aktualizováno

Postsovětský Mezistátní letecký výbor (MAK) ve středu potvrdil chybu pilotů, která vedla k zářijové nehodě letounu Jak-42 v Jaroslavli s místním hokejovým týmem. Ženy a kolegové pilotů, kteří při havárii také zahynuli, ale úřední verzi nevěří a dožadují se nezávislého vyšetřování, informoval list Izvestija. Předseda MAK mimo jiné uvedl, že v krvi druhého pilota byly zjištěny stopy fenobarbitalu.

Článek

Předseda MAK Alexej Morozov na tiskové konferenci potvrdil dřívější zprávy ruského tisku, že bezprostřední příčinou havárie bylo bezděčné brzdění některého z pilotů. Posádka byla podle Morozova nedostatečně přeškolena ze starších typů Jak-40, kde jsou na podlaze kabiny pilotů opěrky pro podpatek. V novějších typech Jak-42 takové opěrky nejsou, a pokud některý z pilotů ze zvyku nohu o neexistující opěrku opřel, vyvolal brzdný efekt.

Ruční brzda byla vypnuta.

Morozov rovněž řekl, že v krvi druhého pilota Igora Ževelova byly zjištěny stopy fenobarbitalu, léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Bylo zjištěno, že pilot podstupoval léčbu chorobných neurologických změn, které se projevovaly zpožděnou reakcí rukou a nohou.

Vyšetřovatelé MAK zjistili i řadu dalších vážných pochybení, která provoz osudného letounu doprovázela. Žádná z nich ale neměla zásadnější vliv na okolnosti havárie.

Vdovy nevěří

"Sama létám 25 let, z toho osm s Igorem. Andrej i můj Igorek byli příliš zkušení letci, aby se dopustili takové chyby," řekla deníku vdova po druhém pilotovi Igoru Ževelovovi Ljudmila. "Osobně budu usilovat o nezávislé vyšetřování," dodala.

Stejný názor má přítelkyně Andreje Solomenceva, který měl podle dřívějších zpráv v tisku chybu způsobit, když zároveň vzlétal a brzdil. "Přes média nás nutí uvěřit, že vinen je pilot. Když to přeženu, tak to vypadá, jakoby si dva taxikáři tahali sirky, kdo a na jakém místě poletí, a jeden se zasekl o podpatek, druhý šlapal na pedály. Kdyby to napsal romanopisec, tak bych tomu možná věřila. Ale dobře jsem znala Andreje jako čestného a velice zodpovědného člověka, a tak se mi to zdá příliš jednoduché a pohodlné obvinit posádku a případ uzavřít," řekla Světlana Levdiková, která kapitána letounu znala 25 let.

Podle deníku se příbuzní mohou domáhat dalšího vyšetřování se zapojením nezávislých odborníků. Tuto možnost poskytlo nedávné rozhodnutí ústavního soudu v případu skandální dopravní nehody v Moskvě s účastí vozu viceprezidenta ropného koncernu Lukoil, které se vztahuje i na všechny případy, které byly uzavřeny kvůli smrti podezřelých či viníků.

Vždycky to svedou na piloty, tvrdí advokát

"Při všech katastrofách z poslední doby byli piloti označeni za viníky. Svalit veškerou vinu na mrtvou posádku je tendence současného vyšetřování," míní advokát Igor Trunov, který hájil zájmy pozůstalých po leteckých nehodách v Irkutsku, Doněcku a Permu.

Okruh viníků je podle advokáta mnohem širší, a tak by pozůstalí měli trvat na dalším vyšetřování.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Josef Vašíček, Karel Rachůnek a Jan Marek

Letecké neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.
List Kommersant v pondělí uvedl, že vyšetřovatelé očividně dospěli k závěru, že za havárii může pilot Andrej Solomencev, který prý při startu mimoděk sešlápl brzdový pedál. [celá zpráva]

Anketa

Věříte závěru, že pád letadla u Jaroslavli způsobil pilot, který vzlétal a zároveň brzdil?
Ano
30,8 %
Ne
32,9 %
Nevím
36,3 %
Celkem hlasovalo 10932 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám