Britská vláda tvrdí, že ještě nikdy nebyla unesena loď s ozbrojenými ochránci na palubě. Britské lodě už nyní často plují s ozbrojenou ochrankou, ale je to nelegální. Cameron po setkání s představiteli států Společenství prohlásil, že chce toto opatření zlegalizovat.

Na dotaz BBC, zda mu připadá správné, že dá členům soukromých bezpečnostních služeb právo v nezbytných případech zabíjet, odpověděl: "Musíme se rozhodnout. Rozsah únosů v oblastí Afrického rohu a vymáhaného výkupného je skutečně skvrnou našeho světa. Je urážkou, jestliže banda somálských pirátů dokáže vymáháním výkupného držet v šachu svět a náš obchodní systém. Zbytek světa musí reagovat mnohem energičtěji."

Francie a Španělsko mají v problematických vodách hlídkující vojenské vodě, Itálie se k nim hodlá připojit. Británie to z důvodu jiných a naléhavějších vojenských závazků učinit nemůže.

Cameronův plán předpokládá, že ministerstvo vnitra poskytne lodím povolení zaměstnat ozbrojené stráže, které budou vybaveny automatickými puškami, jež jsou v těchto službách nyní zakázány. Opatření se bude týkat jen nejproblematičtějších oblastí.

5000 dolarů za den služby

Některé bezpečnostní služby už zaznamenaly mimořádně vysokou poptávku. Ředitel jedné jihoafrické Graham Cormac řekl, že lodní společnosti mají o jeho lidi enormní zájem a že teď poptávka převyšuje nabídku, i když firma požaduje 5000 dolarů (87 000 korun) za den za službu čtyřčlenné ozbrojené ochranky.

Na nedávném kongresu o bezpečnosti pobřežních vod v Kapském Městě mnozí účastníci přiznali, že lodě mají stále častěji zbraně na palubě v rozporu se zákony zemí, pod jejichž vlajkou plují.

Mezinárodní námořní organizace (IMO) nasazování ozbrojených strážců na paluby nedoporučuje a nepřejí si to ani některé země, například Jihoafrická republika. "Musíme se těm pirátům postavit a nechceme, aby se do Afriky dostávaly další zbraně, protože problém se tak jen zhorší," řekl v Kapském Městě viceadmirál jihoafrického námořnictva Johannes Mudimu.

Podle odhadů je už nyní pětina z obchodních lodí vyzbrojena. Lodní společnosti to považují za jediné řešení, aby nemusely měnit trasy a vyhýbat se Indickému oceánu. To by znamenalo navýšení nákladů a poškodilo by to plynulost mezinárodního obchodu, tvrdí mluvčí mezinárodní komory lodních přepravců Simon Bennett.