WSJE obvinění odmítá a tvrdí, že úřadu ABC je obchodní vztah mezi WSJE a nizozemskou společností znám. ABC však uvedla, že se v této záležitosti objevily nové informace, které je třeba ověřit. Nic bližšího k tomu nesdělila. Guardian uvedl, že díky obchodním vazbám na společnost ELP mohl WSJE de facto nakupovat výtisky svých vlastních novin.

Kvůli napojení na společnost ELP už tento týden rezignoval vydavatel WSJE Andrew Langhoff ze společnosti Dow Jones & Co, která noviny vlastní. Nizozemský podnik podle Guardianu dostával peníze a příznivé zpravodajství o svých aktivitách za to, že bude nakupovat tisíce výtisků WSJE.

Mluvčí Dow Jones & Co Bethany Shermanová uvedla, že podnik je s britskou součástí ABC v této záležitosti v kontaktu už od července. Znovu se prý na úřad obrátil až dnes. "Nikdy jsme před úřadem ABC nic neskrývali a oni s tím programem v posledních účetních obdobích souhlasili," řekla Shermanová podle agentury AP.

Když tento týden vydavatel WSJE Andrew Langhoff oznamoval rezignaci, za důvod jeho odchodu společnost Dow Jones & Co označila právě spojení novin s nizozemskou ELP. Kvůli tomuto obchodnímu vztahu by prý mohlo vzniknout podezření, že zpravodajské krytí lze ovlivnit obchodními vazbami. Langhoff tak prý rezignoval kvůli "domnělému překročení redakční integrity", nikoli kvůli údajnému nadhodnocování čísel o nákladu WSJE.

Většinu zadavatelů reklamy, kteří se v tom vyznají, by údaj 74 800 prodaných výtisků denně neoklamalexpert na marketing a komunikaci Bill Nichols

I když WSJE zadavatele reklamy zřejmě neuváděl v omyl, pokud jde o čísla ohledně prodaných výtisků, předkládané údaje se opíraly o snížené ceny. Ze záznamů ABC za první pololetí vyplývá, že za plnou cenu u stánků nebo na základě plného ročního předplatného se prodalo méně než 14 procent výtisků WSJE.

Zhruba 71 procent výtisků WSJE se v pololetí prodalo se slevou pět procent, případně ještě levněji. Do této kategorie spadá i zhruba 26 000 výtisků, které se prodaly s velkou množstevní slevou, převážně leteckým společnostem. Dalších asi 13 000 výtisků se prodalo na základě barteru, tedy výměnou za něco jiného. Přibližně 7500 výtisků byla řízená distribuce zdarma.

"Většinu zadavatelů reklamy, kteří se v tom vyznají, by údaj 74 800 prodaných výtisků denně neoklamal," myslí si expert na marketing a komunikaci Bill Nichols z Buckinghamské univerzity. "Myslím, že nikdo z těch, co se pohybují v médiích a jsou zodpovědní za nákupy, by si nebyl vědom, že jsou ta čísla nadhodnocená," dodal.

WSJE se v Evropě prodává za tři eura, ale třeba pro Česko je cena stanovena na 112 Kč. Nizozemská ELP údajně odebírala 12 000 výtisků denně a za každý platila pouze jeden euro cent (asi 25 haléřů). WSJE tak podle Guardianu posílá peníze na účet jednoho ze svých předplatitelů, čímž v podstatě nakupuje své vlastní noviny, a vytváří dojem, že prodává více výtisků.

Dow Jones & Co je součástí skupiny News Corporation mediálního magnáta Ruperta Murdocha, který firmu převzal v roce 2007. News Corporation, respektive její evropská součást News International, se ve Velké Británii letos stala terčem vyšetřování kvůli odposlechům v bývalém nedělníku News of the World.