Vedení federální služby pro bezpečnost civilního letectví Rosaviacija podle agentury RIA Novosti dospělo k názoru, že hodnověrné závěry o skutečných příčinách neštěstí může přinést až detailní simulace. Údaje palubních černých skříněk se prý ukázaly jako nedostatečné.

Podle serveru Novosti budou počítačové i reálné testy provedeny v Gromovově leteckém výzkumném ústavu ve městě Žukovskij asi 25 kilometrů jihovýchodně od Moskvy.

Zapojí se do nich i tým odborníků, kteří pracovali na vyšetřování okolností pádu polského vládního letadla loni v dubnu u Smolenska.

Video

Záběry startu letadla s hokejisty Jaroslavle. Zdroj: Novosti

Odborníci nejprve vloží do počítače všechny dostupné technické údaje o startu Jaku-42, které získali z datové černé skříňky. Stejně jako při vyšetřování havárie polského vládního letounu pak vytvoří simulovanou animaci neštěstí, která by, jak doufají, mohla do věci vnést větší jasno.

Živý test provedou u Moskvy

Druhou etapou rekonstrukce bude reálný testovací start Jaku-42, který provede zkušební pilot s výcvikem pro práci v krizových situacích. Ústav má údajně nejdelší vzletovou dráhu na světě dlouhou téměř pět a půl kilometru, což umožní bezpečně prověřit všechny fáze startu.

"Na základě výsledků tohoto experimentu možná určíme, nakolik mohly podmínky doprovázející start vést k havárii," řekl ruským novinářům Oleg Jermolov, zástupce ředitelky Mezistátního leteckého výboru (MAK), který havárii vyšetřuje. "Mohou být také prověřeny modelové havarijní situace, při nichž bude možné sledovat chování letadla," řekl Jermolov.

Očekává se, že počítačová animace a testovací starty se uskuteční během příštích dvou týdnů.

Video

Tisíce lidí se na Staroměstském náměstí rozloučily s tragicky zesnulými hokejisty. Zdroj: Novinky

Video

Spoluhráči se loučí s tragicky zesnulým Demitrou. Zdroj: Právo

Letadlu s hokejisty minulou středu nestačila startovací dráha a jelo dál po trávníku asi 400 metrů. Letoun se pak krátce zvedl nad zem, načež se zřítil do řeky Volhy. Zemřelo 44 lidí včetně tří českých reprezentantů.
Přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov. Vyšetřovatelé čekají, až jej budou smět vyslechnout.