Spekuluje se o tom, že právě kvůli zkrácené dráze Jak-42 nenabral dostatečnou výšku a havaroval.

Ředitel letiště Tunošna Oleg Kočanov ale pro list Komsomolskaja pravda něco takového popřel. "Jsou to hlouposti, letadla s VIP hosty měla přistávat až druhý den po tragédii, a navíc ani ne ráno," řekl listu Kočanov.

Podle něj měl Jak-42 k dispozici vzletovou dráhu o délce tři kilometry, což je pro start dostačující.


Přerušený start by zkomplikoval provoz na letišti

Přesto mohl v havárii sehrát svou roli stres. Pilot stíhacího pluku, který mnoho let na letišti Tunošna v Jaroslavli pracoval, tvrdí, že piloti mohli být pod tlakem. Ve chvíli, kdy věděli, že mají malou rychlost pro vzlet, mohli letadlo zastavit, třeba i za tu cenu, že by ho poškodili. Nejmenovaný pilot to ale přirovnal k situaci ve Smolensku, kdy na pilota někdo tlačí, aby neudělal chybu.

Pokud by letadlo zastavil, zkomplikoval by provoz letiště, které se připravovalo na velkou akci, proto se raději pokusil odstartovat.

„Incident v mnohém připomíná tragédii ve Smolensku, při níž zahynul polský prezident s delegací. Tehdy se pilot slepě podřídil instrukcím nadřízených, kteří trvali na přistání, místo aby sledoval instrukce řídící věže. Mám silný pocit, že tentokrát pozemní velení vyhánělo piloty do vzduchu a ti z toho pořádně znervózněli,“ cituje Komsomolskaja pravda pilota.

Video

Záběry startu letadla s hokejisty Jaroslavle


Chybu dispečerů přitom vyšetřovatelé vyloučili téměř na začátku. Letiště v Jaroslavli není nijak vytížené, denně tam odbaví pět až šest letů. Ten den měl být ale provoz větší, protože ve městě se od čtvrtka konalo mezinárodní politické fórum, jehož se účastnil i prezident Dmitrij Medvěděv.

Malá rychlost pro start

"Představte si, že vám stále zdůrazňují, že nesmíte mít žádné zpoždění, protože se očekává přílet důležitých hostů. Ještě než se dalo letadlo do pohybu, bylo pilotům jasné, že jsou problémy,“ dodal.

Letadlo se zřítilo krátce po startu.

Letadlo se zřítilo krátce po startu.

FOTO: Maxim Shipenkov/Pool, Reuters

Podle informací svědků jelo letadlo po vzletové dráze příliš dlouho a nemělo dostatečnou rychlost pro start, přesto se pilot pokusil vzlétnout. Stopy po zadním podvozku byly ještě 400 metrů na trávě za dráhou.

Sám dispečer, který s letadlem komunikoval, popsal start. "Velitel požádal o povolení ke startu, které dostal," vypověděl Arij Novik, který práci vykonává 12 let.

Pilot měl pak navázat spojení s věží, až se dostane do výšky 200 metrů. To už se nestalo.

Podle úřadů neměl letoun žádnou technickou poruchu. Vyplynulo to z analýzy údajů černých skříněk. [celá zpráva]