"Výsledky prvních analýz parametrických záznamů svědčí o tom, že neexistují důvody se domnívat, že kvalita kerosinu neodpovídala normám," řekl agentuře RIA Novosti mluvčí Rosaviacije. Dostatečnou kvalitu paliva podle něj potvrdil i rozbor vzorků kerosinu odebraných na letišti Tunošna v Jaroslavli. Tato spekulativní hypotéza byla vyvrácena už dřív tím, že všechny stroje ten den tankovaly stejný letecký petrolej. [celá zpráva]

Na letišti Tunošna ale stále platí zákaz tankování leteckého paliva, které letišti dodává místní jaroslavlská rafinérie.

"Podle odborníků Mezistátního leteckého výboru (MAK), kteří zkoumají skřínky, je nutno příčinu hledat jedině v motorech," napsala ruská agentura ITAR-TASS s odvoláním na první výsledky analýzy černých skříněk.

Motory neposkytovaly dostatečný tah

Nastavení stabilizátoru a vztlakových klapek, potřebné ke zdárnému startovacímu manévru, bylo podle dnešní zprávy MAK správné, i když se objevily spekulace, že směrové kormidlo nefungovalo dobře a že nebyly dostatečně vysunuty vztlakové klapky.
Podle MAK motory letadla pracovaly až do okamžiku nárazu letadla do země, ale neposkytovaly dostatečný tah, aby letoun dosáhl rychlosti potřebné k bezpečnému vzletu.

Trosky letadla v ruské Jaroslavli

Trosky letadla v ruské Jaroslavli

FOTO: Denis Sinyakov, Reuters

Co se v takovém případě děje, popsal ruský zkušený pilot Jurij Sytnik. "Při dosažení určité rychlosti pilot zvedá kola předního podvozku ze země, při dosažení dalšího stupně má poslední možnost rozhodnout, zda odstartuje či nikoli," popsal startovní operaci letounů Jak-42 Sytnik. "Jde-li vše dobře, výkon motorů v tomto momentu garantuje rychlost dostatečnou pro dosažení bezpečné výšky. To se ale v Jaroslavli nestalo."

"Pokud byly mechanické části letadla v pořádku, je třeba hledat příčinu katastrofy v motorech," dodal Sytnik a upozornil, že v minulosti došlo už k několika případům, kdy střední ze tří motorů letounů Jak-42 nedával potřebný výkon. Pokud současně neposkytují dostatečný tah všechny tři motory, Jak-42 se nevzlétne, i když letět může jen na jeden motor.

Místo nehody letadla

Místo nehody letadla

FOTO: Maxim Shipenkov, Reuters

"Pokud nemá letoun při startu dostatečnou rychlost a pilot zvedne jeho přední část ze země, může se od ranveje odpoutat," řekl agentuře letecký odborník Viktor Bugaj. "Letoun ale ztratí rychlost, poskočí setrvačností za vzletovou dráhu, a pak se zřítí."
Už dříve se ale objevilo tvrzení, že druhý pilot neměl s Jakem-42 zkušenosti, a že právě v Jaroslavli s ním pod dozorem prvního pilota startoval poprvé. Otázkou nyní jek, jak byly nastaveny přípusti tahu motoru. [celá zpráva]

Čtěte dále na Novinkách:
 Letadlo s ostatky českých hokejistů přistálo v Praze
Pilot zříceného Jak-42 letěl s tímto typem stroje zřejmě poprvé
Bratři, já jsem Galimov, řekl zachráncům popálený hokejista, když vylezl z letadla
Ostatky hokejistů přiveze český speciál ještě večer
Černé skříňky z letounu hokejistů nepotvrdily vadný chod motorů
Těla Rachůnka a Marka byla předběžně identifikována
Letadlu s hokejisty mohl vysadit motor kvůli palivu, proto se neodlepilo
Odlepil se příliš pozdě, říká dispečer, který dal letu s hokejisty zelenou
Spadlo letadlo s hokejisty Jaroslavle. Zahynuli i Marek, Rachůnek a Vašíček
Vladimír Růžička: Přišli jsme o velké hokejisty, hráče světové extratřídy
Letadlo s hokejisty se zřítilo na dětskou pláž, prý se naklánělo už na ranveji
Další články na Sport.cz:
Jaroslavl nebude hrát v této sezóně KHL, prohlásil prezident klubu
Tragédie KHL tvrdě zasáhne, řada hráčů ji opustí, myslí si Říha
Honza Marek chtěl zpátky, ale tlačili ho tam, kde být nechtěl
Irgl odešel z Jaroslavle naštvaný, do klubu přišel Demitra. Osud si s nimi zahrál