O parlamentní zprávě informoval s předstihem server The Guardian. Zveřejněna byla ještě před středečním vystoupením premiéra Davida Camerona v parlamentu. Cameron kvůli skandálu předčasně ukončil cestu po Africe a ze strany poslanců ho čeká kritika za to, že byl ve spojení hned s několika zástupci News of The World.

Video

Expirované video

Magnát Murdoch litující odposlechů byl v parlamentu napaden komikem. Zdroj: Reuters

Ve spojení s politiky

Nově se totiž ukázalo, že kromě bývalého editora listu Andyho Coulsona, jenž se posléze nakrátko stal Cameronovým mediálním poradcem, pracoval před loňskými volbami pro premiérovu Konzervativní stranu i bývalý zástupce editora Neil Wallis, upozornil konzervativní deník The Daily Telegraph.

Ještě závažnější je ale nařčení vznesené stejným listem, že šéf Cameronovy kanceláře Ed Llewellyn žádal představitele Scotland Yardu, aby při brífinku s premiérem v Downing Street 10 odposlechy nezmiňovali. Setkání se konalo loni v září, tedy čtyři měsíce před tím, než byl nucen Coulson kvůli novinářským praktikám z postu odejít.

Vyšetřovatelé pochybili

Navzdory Murdochově omluvě na půdě parlamentu a slyšení, které diváci na serveru BBC popisovali spíše jako přátelský rozhovor, je zpráva poslanců pro miliardáře, jenž měl donedávna nadosah lukrativní akvizici televize BSkyB, a tudíž významný podíl na britské mediální scéně, zdrcující. Výbor shledal, že jeho společnost se snažila „záměrně mařit“ policejní vyšetřování odposlechů již v letech 2005 a 2006.

Máslo na hlavě ovšem mají také policisté. Podle výboru vyšetřovali nedůsledně, přičemž se vůbec nezabývali množství materiálů, které mohly ukázat na podíl dalších osob na nezákonných praktikách. Zástupce šéfa Metropolitní policie John Yates navíc „závažně pochybil“, když v červenci 2009 rozhodl, že vyšetřování nebude vzdor novým skutečnostem znovu otevřeno.

Poslanci doporučili, aby nynější nové zkoumání bylo štědřeji finančně podpořeno, aby se mohly oběti dříve dočkat satisfakce.

Aféra se táhne roky
Aféra s odposlechy začala v roce 2005. Tehdy vyšlo najevo, že královský reportér listu Clive Goodman dal odposlouchávat členy královské rodiny, včetně princů Williama a Harryho. Redakce News of the World prohlašovala, že to byl ojedinělý přestupek. Později se ale ukázalo, že byly odposlouchávány desítky dalších osobností a celebrit včetně nynějšího starosty Londýna Borise Johnsona, herce Juda Lawa či zpěváka George Michaela.
Nedávno však proniklo na veřejnost, že redakce dala prostřednictvím soukromého detektiva Glenna Mulcairea odposlouchávat i telefon unesené a zavražděné třináctileté dívky Milly. [celá zpráva]
Později se zjistilo, že terčem byli zřejmě i příbuzní obětí teroristických útoků v Londýně, známí a rodinní příslušníci vojáků zabitých v Iráku a Afghánistánu a další.
Za mřížemi zatím skončil jen královský reportér Clive Goodman, jenž dal odposlouchávat prince a jejich příbuzné.
Vyšetřován je kromě bývalých editorů Andyho Coulsona a Rebeky Brooksové též soukromý detektiv Glenn Mulcaire, jenž zajišťoval též přístup k telefonu Milly. Policie prochází jeho poznámky a dokumenty související s odposlechy. Mají rozsah 11 tisíc stran.
Kauza stála post i šéfa londýnské policie Paula Stephensona, jehož podřízení brali od News of The World za některé informace peníze a nevěnovali se dostatečně samotné aféře.
Bývalý novinář News of The World, který jako první upozornil, že editor Coulson vyzýval zaměstnance k nezákonným odposlechům, byl nalezen mrtev. Podle pitvy neměla na úmrtí Seana Hoarea podíl žádná druhá osoba a novinář zemřel přirozenou smrtí.