Loď v mlze a dešti za čtvrtečního úsvitu přivezla do přístavu, který úřady z piety uzavřely, tři kontejnery s vyzvednutými troskami letadla a čtvrtý s tělesnými ostatky obětí. Některé oběti zůstaly nenalezeny. Pět desítek jich bylo vyzvednuto nedlouho po nehodě.

Oběti pocházely z více než 30 zemí, většinou z Francie, Brazílie a Německa. Po krátkém ceremoniálu v Bayonne putovaly k identifikaci a testům DNA. Ty zřejmě potrvají, neboť experti nejprve budou muset shromáždit k porovnání vzorky z dřívějška.

Kontejnery se součástmi letadla byly odvezeny na rozbory do Toulouse.

Vadné sondy

Stroj letu AF 447 se zřítil po čtyřech hodinách letu cestou z Rio de Janeira do Paříže v první červnový den 2009 v bouřkové oblasti. Pád trval jen tři a půl minuty, prohlásili nedávno francouzští vyšetřovatelé.

Video

Expirované video

Fotografie trosek airbusu Air France na dně Atlantiku. Zdroj: Reuters

Úřad pro vyšetřování leteckých nehod BEA na internetových stránkách uvedl, že asi minutu přístroje pilotům ukazovaly dvě různé rychlosti, přičemž jedna prudce klesala. Potvrdily se tak dřívější odhady, že na havárii měla podíl vadná rychlostní čidla na trupu letadla. Drama se událo v době, kdy hlavní pilot odpočíval, a v kokpitu byla jen dvojice dalších pilotů.

Trosky letadla se podařilo nalézt až na avizovaný poslední, čtvrtý pokus. Pátrači prohledali 10 000 kilometrů čtverečních mořského dna.

Přesnou příčinu havárie by měla odhalit až závěrečná zpráva BEA, která se očekává nejdříve koncem měsíce.

FOTO: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Poslední minuty letu AF 447 podle záznamů z černých skříněk
1. 01:35 hodin greenwichského času - Posádka hlásí řídicímu středisku svoji pozici.
2. 01:59 až 02:06 hodin – Druhý pilot varuje před blížícími se turbulencemi. Krátce poté kapitán opouští kabinu, aby si odpočinul.
3. 02:08 hodin – Letadlo se stočilo doleva od stanovené trasy. Zvýšené turbulence.
4. 02:10 hodin – Autopilot přestává fungovat. Letadlo se stočilo doprava. Druhý pilot se pokouší dostat nahoru „čumák“ letadla. Dvakrát zazní výstraha, klesá rychlost. Druhý pilot volá zpět kapitána.
5. 02:10 hodin – Výstraha zní znovu. Letadlo stoupá do výšky 11 500 metrů.
6. 02:11 až 02:13 hodin – Kapitán je zpět v kokpitu. Letadlo je ve výšce 10,5 kilometru, ale každou minutu klesne o 3 kilometry. „Nemáme už žádné údaje,“ říká druhý pilot a stlačí „čumák“ dolů. Znovu zazní výstraha. Ve 02:14 hodin záznam končí.
          zdroj: BBC