„Počet pilotů klesá. Máme méně lidí na dvojnásobný objem práce. Nebudou-li cvičeni další, záhy nám dojde personál,“ citoval deník jednoho z pilotů, kteří anonymně redakci zatelefonovali. „Měli bychom zastavit armádní škrty. Nedávají smysl. Svět je nestabilní a vláda to nevidí, máme problém hraničící s nezodpovědností,“ řekl bývalý pilot z misí v Bosně a Iráku Andrew Lambert.

Na dodržování bezletové zóny nad Libyí dohlíží 18 pilotů letounů Typhoon dislokovaných na základně NATO na jihu Itálie. Bude-li tyto nasazené za několik týdnů třeba vyměnit, nenajde RAF dostatek kvalifikovaných příslušníků, kteří by je mohli nahradit.

Typhoony pilotuje 69 osob, ale 24 jich je v jednotce rychlého nasazení na ochranu britského vzdušného prostoru a 12 dalších působí s podobným úkolem na Falklandských ostrovech. Zbývá tak jen 15 pilotů, kteří by mohli nahradit ty, kteří jsou nyní kvůli zásahu v Libyi na jihu Itálie.

Povolají instruktory

Situace je podle britského deníku natolik vážná, že letectvo zastavilo výukové programy pro řízení Typhoonů, aby mohli být povoláni instruktoři. Rovněž se počítá s případným zrušením letních leteckých přehlídek, aby mohli nastoupit další piloti.

Jejich nedostatek je důsledkem rozpočtových škrtů v posledních deseti letech, kvůli nimž byl omezen počet pilotů, ale i výcvikových středisek. Po vloni oznámených škrtech letectvo uzavírá čtvrtinu z nich. Ztráta zaměstnání hrozí 5000 z 42 000 zaměstnanců RAF.

Podle Daily Telegraph problém v Libyi ještě navýšilo vyřazení letadlové lodi HMS Ark Royal, z nichž vzlétaly kolmostartující letouny Harrier a pozorovací stroje Nimrod.