Třetina celého britského importu suroviny jde přes Rudé moře a Adenský záliv. Proudí tudy i 15 procent zemního plynu, který Británie dováží.

Pokud by byly uneseny jen dvě lodě přepravující zkapalněný zemní plyn, mohlo by se to okamžitě projevit na britském trhu, protože země nemá žádné sklady na zemní plyn.

Minulý měsíc unesli piráti v Singapuru registrovanou loď MV York se zemním plynem pro Seychelly. Země se kvůli tomu ocitla na pokraji energetického kolapsu.

Námořnictvo uvádí, že riziko by mohlo snížit nasazení letadla Nimrod MRA4, které by mělo být schopné kontrolovat rozsáhlé plochy oceánů. Projekt za 3,5 miliardy liber však byl zrušen, ačkoli už se konaly první zkušení lety.

Náčelník štábů generál David Richards to komentoval slovy, že “jde o riziko, ale ne hazard“.

Ministerstvo obrany si ale stěžuje, že vláda vnímá piráty pouze jako nepříjemný jev a nikoli jako skutečnou hrozbu pro britskou ekonomiku. Námořnictvo lobbuje za obnovení programu výroby Nimrodů, do nichž se už hodně investovalo, a jeden představitel obrany dokonce řekl na adresu vlády: „Měli bychom se ministrů ptát – chtějí vidět, jak o Vánocích rostou ceny paliv kvůli somálským pirátům?“

O výstavbě podzemních zásobníků na zemní plyn nehovořil nikdo.