Tupolev vezl z jakutského Poljarnu do Moskvy 72 cestujících včetně tří dětí. Na palubě bylo také devět členů posádky.

Čtyři hodiny po startu selhal elektrický systém na palubě, nebo vypověděl službu palubní generátor. Bez elektřiny přestalo fungovat spojení i navigační systémy. Let nad řídce osídlenou polární tajgou u řeky Pečory byl odkloněn na nevyužívané letiště u obce Ižma, původně určené pro mnohem menší vojenské letouny.

Piloti Jevgenij Novoselov a Andrej Lamonov se museli při přistání spoléhat jen na svůj zrak, protože přístroje vypověděly poslušnost. Dvakrát nalétli na přistání a až potřetí dosedli. Tupolev přistával vyšší rychlostí, než je obvyklá, protože se jim nepodařilo vysunout klapky, píše ČTK. Dráha přitom byla pro tak těžký stroj krátká.

Řád hrdiny pro velitele

Po pár okruzích nad lesem však stroj dosedl na betonové desky porostlé travou. Dráhu dlouhou 1300 metrů rychle přejel a křídly začal kosit blízké stromky. V lese tupolev vykácel průlom o délce několika set metrů, než nakonec uvízl v blátě.

"Nebyl to pohled pro slabé nervy," vylíčil očitý svědek, který přistání sledoval ze země. Na místním letišti přistávala letadla naposledy před deseti lety a od té doby tam dosedají jen vrtulníky a lehké stroje. "Veliteli bych dal řád hrdiny za to, co vykonal," prohlásil šéf okresu.

"Do Moskvy chyběly ještě dvě hodiny letu, a tak mnozí cestující byli nervózní. Ale letušky klidně vysvětlovaly, že je vše v pořádku, že jen musíme změnit výšku letu," vylíčil dramatický let jeden z pasažérů.

Většinu pasažérů, kteří přenocovali v místní škole, přepravily vrtulníky do nedalekého města Uchta.