Hlavní obsah

Zřícený polský speciál měl krátce před katastrofou problémy nad Prahou

Právo, Pavol Minárik

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letoun Tu-154, který havaroval 10. dubna u Smolenska a zahynul v něm polský prezident Lech Kaczyński s 96členným doprovodem, měl problémy už 30 hodin před katastrofou. Polský speciál na palubě s premiérem Donaldem Tuskem 8.dubna těsně před půlnocí tehdy odlétal z Prahy do Varšavy.

Foto: Srdjan Zivulovic, Reuters

Polský vojenský speciál Tu-154, který se zřítil u Smolenska

Článek

Krátce po startu ve výšce asi 1200 metrů se letadlo srazilo s větším ptákem, zřejmě čejkou. Přestože se posádka měla s letadlem okamžitě po nárazu vrátit na pražské letiště a dát ho zkontrolovat, pokračovala v letu do Varšavy.

Podrobnosti o událostech z noci z 8. na 9. dubna uvádějí piloti ve zprávě pro velitele 36. Speciálního pluku letecké dopravy, kterou má k dispozici polský deník Rzeczpospolita. Ten v pátek na svém portálu uvedl, že takovéto nárazy ve vzduchu mohou mít nebezpečné následky.

„Pokud se při takové rychlosti srazí letadlo s větším ptákem, samotný úder má sílu okolo dvou tun a může způsobit problémy,“ objasňuje vojenský pilot, kapitán Robert Zawada.

Jaké následky měla srážka ptáka s polským vládním speciálem? „Stopy po silném úderu byly  viditelné v dolní části trupu, přesně na místě, kde je umístěn radar,“ uvádí se v hlášení posádky. „Ta hned potom, co zaznamenala silný náraz, měla povinnost  Tu-154 nasměrovat zpět na ruzyňské letiště, “ řekl listu Rzeczpospolita zkušební pilot a letecký instruktor Dariusz Szipeta.

Letecké předpisy nařizují posádce v takových případech přistát na nejbližším letišti. „Vzhledem k tomu, že tak neučinili, porušili zásady bezpečného provozu,“ uvedl instruktor vzdušných sil major Arkadiusz  Szcesny.  Dále poznamenal, že o schopnosti letadla pokračovat v cestě měla po podrobné prohlídce rozhodnout obsluha letiště v Praze.

Nestihli by ceremonii

Otázka však zní, zda by v případe návratu do Prahy stihlo Tu-154 odletět v sobotu 10. dubna s prezidentskou delegací do Smolenska.

„Vzhledem k tomu, že po srážce většího ptáka s letadlem trvá jeho technická prohlídka několik hodin a často den i více, bylo pravděpodobné, že speciál by s prezidentem Lechem Kaczyńským další den nestihl odletět do Ruska,“ uvedl letecký specialista Mariusz Hypki. To byl zřejmě důvod, proč jeho posádka riskovala pokračovaní nočního letu.

K téměř identickému případu došlo v pátek ve Varšavě, když krátce po startu letadla Swiss Air na trase do Curychu udeřil pták. Pilot však okamžitě rozhodl o nouzovém přistání na letišti Okecie ve Varšavě. Letadlo bylo vzápětí podrobeno důkladné technické kontrole.

Reklama

Výběr článků

Načítám