Hlavní obsah

To si ještě vyřídíme, řekl Kaczyński v přítomnosti pilota, který s ním poté havaroval

Právo, Pavol Minárik
Varšava

Za kniplem polského Tupolevu Tu-154, který 10. dubna havaroval u Smolenska, byl pilot, který měl už dříve problémy s prezidentem Lechem Kaczyńským. Podle polského publicisty, věnujícího se bezpečnosti, Piotra Pacewicze, je možné, že to ovlivnilo jednání pilota, napsal polský list Gazeta Wyborcza.

Článek

Velitel speciálu Arkadiusz Protasiuk, který se nakonec rozhodl přistát, byl druhým pilotem na palubě speciálu, letícího za války do Gruzie. Kapitán letadla tehdy odmítl splnit rozkaz prezidenta a nepřistál v Tbilisi. Kaczyński mu po dosednutí sdělil: „To si ještě vyřídíme.“

Ministr obrany se pilota obviňovaného ze zbabělosti zastal a vyznamenal jej. O měsíc později se šéf parlamentního klubu strany Právo a spravedlnost Przemyslaw Gosiewski ptal ministra obrany: „Má pilot právo odmítnout rozkaz nejvyššího velitele ozbrojených sil Polské republiky?“

Pacewicz také zmiňuje, že Protasiuk měl v prosinci 2008 pilotovat tupolev, s nímž měl prezident letět na summit NATO do Bruselu. Údajně byl nemocný a bral antibiotika, takže neletěl.

„Major Protasiuk zřejmě cítil, že potřetí nesmí prezidenta zklamat,“ spekuluje Pacewisz a dodává: „Možná konal pod tlakem času i rostoucího napětí. V mlze vlastních pochybností se připojil ke skupině, která se rozhodla přistát."

Už jedenáct minut před přistáním přišel do pilotní kabiny i ředitel protokolu prezidenta Marius Kazan, který řekl: "Prezident zatím nerozhodl, co dělat.“ Z jeho vyjádření plyne, že hlavní slovo měl v letadle právě Kaczyński. Podle Pacewicze rozhodnutí pilota přistát všichni určitě přijali se souhlasem, protože hrozilo, že nestihnou pietní akt v Katyni, což by bylo faux pas. A prezident rád ukazoval, že on rozhoduje.

Už jedenáct minut před přistáním přišel do pilotní kabiny i ředitel protokolu prezidenta Marius Kazan, který řekl: "Prezident zatím nerozhodl, co dělat.“ Z jeho vyjádření plyne, že hlavní slovo měl v letadle právě Kaczyński. Podle Pacewicze rozhodnutí pilota přistát všichni určitě přijali se souhlasem, protože hrozilo, že nestihnou pietní akt v Katyni, což by bylo faux pas. A prezident rád ukazoval, že on rozhoduje.

Při samotném přistání měl navíc pilot za zády velitele letectva Andrzeje Blasika, což pro něj nemusela být jen opora, ale také stresující faktor.

Reklama

Výběr článků

Načítám