Podle listu The Independent plánuje systém AVOID (v českém překladu vyhnout se, jinak zkratka pro Airborne Volcanic Object Identifier and Detector) vyzkoušet více aerolinek.

Jeho součástí je technologie s infračerveným detektorem, který je umístěn na letadle a umožní pilotům i kontrolním věžím získat přehled o poloze mraku popela vzdáleného až sto kilometrů ve výšce od 1,5 do 15 kilometrů. To pilotům a letovému řízení umožní s dostatečným předstihem odklonit letadlo tak, aby se mraku vyhnulo.

Tvůrcem AVOID je Fred Prata z Norského střediska pro letecký výzkum. Systém funguje podobně jako radary monitorující počasí, které se dnes v komerční letecké dopravě běžně využívají.

Britové začali nový systém testovat poté, co minulý měsíc vědci z londýnské univerzity varovali, že na Islandu hrozí erupce další, mnohem větší sopky Katly, a vyzvali evropské vlády a letecké společnosti k přípravě nouzových plánů. [celá zpráva]

Březnová erupce islandské sopky Eyjafjallajökull způsobila v dubnu několikadenní přerušení letecké dopravy nad starým kontinentem, což se promítlo v ekonomickém propadu letecké přepravy na světě o 2,4 procenta. [celá zpráva]