List Izvestija uvádí, že z vyjádření polského zástupce v ruské vyšetřovací komisi Edmunda Klicha plyne, že už pár minut před katastrofou bylo jasné, že meteorologická situace je mimořádně nepříznivá. „Podmínky přistání byly extrémně těžké, na což zřejmě posádka upozornila vysoké důstojníky na palubě,“ citoval list. Vzápětí poté přišel do kabiny velitel polského letectva Blasik.

Plukovník Viktor Timoškin, který pracoval na ruském ministerstvu obrany jako expert pro otázky bezpečnosti letů, řekl listu Komsomolská pravda, že letadlo mohl pilotovat právě generál Blasik.

„O tom, že někdo nepatřící k posádce mohl pilotovat letadlo, hovoříme už delší dobu. Dnes zůstává k zodpovězení několik zásadních otázek. Nevíme, zda velitel polského letectva ještě aktivně létal a zda měl zkušenosti s pilotováním Tu-154,“ uvedl Timoškin pro list.

Expert dále uvedl, že za nejpravděpodobnější považuje verzi, podle níž katastrofu nezpůsobila posádka, ale vysocí politici na palubě letadla, kteří prosazovali svoji vůli. „U nás zahynuli při leteckých nehodách čtyři gubernátoři. Vždy přikazovali pilotům, co mají dělat,“ sdělil Timoškin.

Ke katastrofě došlo 10. dubna, zahynulo 96 lidí na palubě včetně polského prezidenta Lecha Kaczyńského.