"Technická komise jednoznačně zjistila, že během letu nedošlo k teroristickému útoku, k výbuchu, k požáru na palubě ani k selhání letecké techniky. Motory pracovaly až do srážky se zemí," řekla při představování předběžných závěrů vyšetřování 40 dnů po neštěstí.

Vyšetřování rovněž odhalilo, že v pilotní kabině se před pádem kromě posádky nacházely ještě dvě další osoby; jedna už byla identifikována, na rozpoznání druhé pracuje polská strana.

„Bylo zjištěno, že se v pilotní kabině nacházely osoby, které nebyly členy posádky. Hlas jednoho z nich byl s určitostí identifikován, hlas dalšího nebo dalších bude dodatečně identifikován polskou stranou,“ uvedla Anodinová podle tiskové agentury RIA Novosti. Případné ovlivňování pilotů se podle Anodinové ještě zkoumá. [celá zpráva]

Polská tisková agentura PAP tvrdí, že identifikovanou osobou v pilotní kabině byl velitel polských vzdušných sil, generál Andrzej Blasik. Co v kabině dělal není zatím jasné, ale mohl dát pilotům přímý rozkaz.

Piloti neměli aktuální informace

Anodinová doplnila, že letiště Severnyj, kde se speciál pokoušel přistát, je pro Tu-154 vyhovující.

Šéf technické komise Alexej Morozov však upozornil, že posádka neměla k dispozici aktuální informace o počasí v místě příletu ani aktuální navigační údaje ke smolenskému letišti. Morozov dále upozornil, že start speciálu byl ve Varšavě dvakrát odložen. Tu-154 měl původně vzlétnout v 8:30, nakonec se však odlepil od země až v 9:27.

Spolupráce ruských a polských odborníků při objasňování události vedou Anodinovou k přesvědčení, že nakonec "příčiny nehody budou jednoznačně určeny a zveřejněny".