Hlavní obsah

V kabině havarovaného polského tupolevu mohla být další osoba

Varšava

Polská rozhlasová stanice RMF FM uvedla, že na záznamu černé skříňky z pilotní kabiny havarovaného polského vládního Tupolevu Tu-154 je kromě pilotů a palubních inženýrů slyšet ještě pátý hlas, který patří ženě. Polská prokuratura uvedla, že se podobnými spekulacemi nemíní zabývat, jelikož nemá k dispozici tyto záznamy, uvedla ve středu Gazeta Wyborcza.

Foto: Reuters

Květiny na místě pádu letadla

Článek

Pátý hlas byl podle rádia ženský. Do pilotní kabiny měly právo vstoupit ještě čtyři další osoby - tři letušky a člen ochranky, uvedla krátkovlnná stanice.

Mateusz Martyniuk ale uvedl, že podobné spekulace ohledně havárie z 10. dubna, kdy zahynulo 96 lidí včetně polského prezidenta Lecha Kaczińského, jsou zcela neprofesionální a velmi nezodpovědné.

O předání černých skříněk z prezidentského tupolevu jednal v Moskvě generální prokurátor Andrzej Seremet se svým polským protějškem Jurijem Čajkou. Rusové ovšem chtějí nejdříve uzavřít své vyšetřování a pak podle harmonogramu vše předat.

Polsko už dříve uvedlo, že spolupráce je dobrá a ruská strana vychází polské plně vstříc. [celá zpráva]

Tupolev Tu-154

Tupolev Tu-154 je sovětský třímotorový dopravní letoun pro střední tratě pro 160 cestujících. V různých verzích jich bylo vyrobeno přes devět set.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje. Výrazně modernizovaná a výkonnější  verze Tu-154M s úspornějšími motory Solovjev D-30 poprvé vzlétla v roce 1982. Zlepšena byla i aerodynamická koncepce stroje, což snížilo vysokou hlučnost. Stroj se vyráběl od roku 1984. Vyrobeno jich bylo přes 320 kusů.

Vyvíjen byl od začátku šedesátých let jako náhrada strojů Tu-104 a Iljušin Il-18. První prototyp s motory Kuzněcov NK-8 vzlétl v roce 1968. Sériová produkce začala v roce 1970. Od roku 1974 se vyráběla verze Tu-154A se silnějšími motory Kuzněcov NK-8-2, které ale měly vysokou spotřebu. Verze Tu-154B měla silnější konstrukci křídla, na němž se u předchozích verzí objevovaly praskliny. Nová křídla byla montována i na starší stroje. Výrazně modernizovaná a výkonnější  verze Tu-154M s úspornějšími motory Solovjev D-30 poprvé vzlétla v roce 1982. Zlepšena byla i aerodynamická koncepce stroje, což snížilo vysokou hlučnost. Stroj se vyráběl od roku 1984. Vyrobeno jich bylo přes 320 kusů.  

Letoun, který patřil k tažným koňům Aeroflotu, využívala celá řada společností, zejména v zemích východního bloku a postsovětských republikách. Nasadila je i ČSA. Používala je letecká služba Federálního ministerstva vnitra pro vládní lety a donedávna létaly poslední kusy u Armády České republiky.

Pátý hlas byl dáván do souvislosti s tím, zda náhodou někdo z vysokých politiků nenaléhal na kapitána, aby přistál, ačkoli bylo velmi špatné počasí a mlha houstla. [celá zpráva]

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám