Klimatizace zajišťuje příliv čerstvého vzduchu v natlakovaných kabinách letadel i pokojovou teplotu pro cestující. Ovšem zvýšené koncentrace prachu, které postupně začnou klimatizaci zanášet, mohou způsobit přehřátí systému. Piloti mohou být donuceni systém vypnout a zvolit nouzové přistání mimo cílovou destinaci. Přehřátí klimatizace je nebezpečné, protože systém je u mnoha letadel umístěn pod centrální palivovou nádrží.

Video

Islandský vulkán vysílá oblaka popela do atmosféry

"Když letadlo krouží kolem letiště klimatizace nasává prach a začne se přehřívat a přetíží výměníky tepla," vysvětluje Stephen Wright, který před univerzitou pracoval v leteckém průmyslu a dodává: "Někdy jsou úrovně znečištění tak vysoké, že musí být systém vyměněn během tří až čtyř měsíců, ačkoli se předpokládá, že bude mít životnost kolem 18 měsíců. Letadla nyní budou nasávat i popel, což systém vystaví značné zátěži."

"V okamžiku, kdy je nasávání vzduchu zanesené, stává se méně efektivní a snaží se udržet vyšším výkonem potřebný tlak a teplotu v kabině a začne se přehřívat," upřesnil Wright. Systém má podle něj samozřejmě bezpečnostní pojistky, ale piloti v případě přehřívání musí systém vypnout a volit nouzové přistání, protože by při delším letu neudrželi potřebný tlak a teplotu.

"Přinejmenším budou muset letecké společnosti vynakládat více pozornosti a prostředků na údržbu systémů a to vyvolá nové finanční tlaky na aerolinky," soudí Wright.

Lety nad Evropou byly obnoveny s ohledem na to, že snížená koncentrace popela nepředstavovala riziko především pro letecké motory. Letecké společnosti také kritizovaly vlády za příliš přísný zákaz letů.