Hlavní obsah

Žádný mrak z islandské sopky nebyl, tvrdí Britové

Novinky, Luděk Fiala
Londýn

Nedávné uzavření vzdušného prostoru nad Velkou Británií kvůli sopečnému mraku z islandského vulkánu nebylo nutné, tvrdí Jim McKenna, šéf odboru letové způsobilosti britského Úřadu pro civilní letectví. V pondělí ho citoval server Daily Mail, podle kterého satelitní snímky dokazují, že nad britskými ostrovy nebyl žádný oblak sopečného prachu, kvůli němuž by musely být na šest dní přerušeny veškeré lety.

Foto: Met Office, Reuters

Satelitní snímek oblačnosti nad Evropou z 15. dubna 2010

Článek

„Je zjevné, že na počátku této krize nebyl dostatek jasných údajů. Je také pravda, že po určitou dobu byla hustota popela nad Británií téměř nezjistitelná,“ řekl McKenna.

Zákaz letů nad britskými ostrovy byl vydán na základě meteorologických počítačových modelů, které znázorňovaly oblak sopečného popela postupující směrem na jih od islandského ledovcového vulkánu Eyjafjallajökull. Údaje o výskytu sopečného prachu v ovzduší měl zjistit letoun BAE 146 Meteorologického úřadu, který však tou dobou schnul v hangáru, neboť byl krátce před tím čerstvě natřen.

Hustota popela prý činila dvacetinu limitu, aerolinky se schtějí soudit

Nové družicové záběry podle Daily Mail údajně dokazují, že nad Británií panovalo jasno a nevyskytoval se zde žádný souvislý oblak sopečného prachu. Hustota popela byla prý natolik nízká, že nepředstavovala pro leteckou dopravu žádné riziko. Server uvádí, že maximální hustota popela činila zhruba jednu dvacetinu limitu, který vědci ve shodě s výrobci letadel a leteckých motorů stanovili za bezpečný.

Letecké společnosti nyní hodlají satelitní snímky využít ve své právní bitvě o milióny liber, které chtějí na vládě vysoudit jako kompenzaci za své ztráty.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Pohled do kráteru bouřící sopkyVideo: Reuters

Británie přerušila leteckou dopravu na šest dní, v zahraničí tak uvízlo až půl miliónu Britů a letecké společnosti vykázaly ztráty v řádu miliónů liber.

„Osobně se domnívám, že jsme klidně mohli po určitou dobu létat dál,“ uvedl šéf British Airways Wille Walsh, který je přesvědčen, že totální uzavření vzdušného prostoru bylo příliš tvrdým opatřením.

ČR: Postupovali jsme správně

„Postupovali jsme přesně tak, jako ostatní, a to na základě dokumentu mezinárodní organizace pro civilní letectví. Než byl ten systém změněn, postupovali jsme tak, jak jsme měli, s primárním ohledem na bezpečnost,“ řekl Novinkám mluvčí řízení letového provozu ČR Richard Klíma.

Foto: Reuters

Satelitní snímek prachu a popela nad Evropou

Spekulace, zda zastavení letového provozu nad částí Evropy bylo bezpodmínečně nutné, nechtěl komentovat. „Počkáme na další analýzy, s nimiž přijde Eurocontrol,“ řekl Klíma.

České aerolinie a Letiště Praha zaznamenaly kvůli výpadku leteckého provozu následkem prachu z islandské sopky ztráty celkem 150 až 200 miliónů Kč, řekl v neděli v České televizi prezident ČSA a generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák.

Řízení letového provozu utrpělo podle ředitele Jana Klase ztrátu 30 miliónů Kč. Domácí lídr charterových letů Travel Service škody odhaduje na 73 miliónů korun, uvedla ČT.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám