"V Evropě ještě nikdy nenastala sopečná erupce, která by způsobila tak velký oblak prachu," řekl šéf Eurocontrolu Brian Flynn. Podle americké agentury AP jsou stávající komplikace v letecké dopravě srovnatelné jen se situací po vzdušném teroristickém útoku na New York v roce 2001.

Sopečný prach, který ohrožuje bezpečnost leteckého provozu kvůli snížené viditelnosti a možnosti poškození proudových motorů, způsobil zrušení zhruba 60 procent všech letů v Evropě, oznámil Eurocontrol.

Aerolinky tratí 200 miliónů dolarů denně

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) v pátek odhadlo, že v důsledku sopečného prachu, který se šíří z Islandu do nitra kontinentu, zaznamenají letecké společnosti kvůli nucenému omezení provozu ztráty přes 200 miliónů dolarů denně. K tomu je třeba ještě přičíst náklady spojené s přesměrováním letů a péči o cestující, kteří uvízli v domovských letištích.

Experti, na které se odvolává agentura AFP, nicméně tvrdí, že současná paralýza leteckého provozu nad evropským nebem by měla mít na letecký sektor dlouhodobě jen omezený vliv. Samozřejmě za předpokladu, že sopečná kalamita během několika příštích dní skončí.

Letadla po celé střední Evropě v pátek musela zůstat na zemi kvůli sopečnému mraku z Islandu.

Letadla po celé střední Evropě v pátek musela zůstat na zemi kvůli sopečnému mraku z Islandu.

FOTO: Petr Josek, Reuters

Obnovení provozu závisí na sopce a počasí

Mrak sopečného prachu se postupně rozplývá, takže zasahuje stále větší území. Další vývoj situace ale závisí nejen na směru větru, ale také na tom, jak velké množství popela a dýmu bude islandská sopka chrlit.

Prach a popel ze středeční erupce islandské Eyjafjallajökull nejprve dostal nad Skotsko. Během čtvrtka se rozšiřoval na územím většiny Velké Británie. Druhá část mraku zasáhla sever Skandinávie, nejprve sever Norska a Švédska. Ještě během čtvrtka byla uzavřela letiště v celé Británii a ve většině skandinávských zemí. V noci na pátek už byl mrak i nad zeměmi Beneluxu, částí Německa a severem Francie. Uzavřen byl i vzdušný prostor nad Finskem a Dánskem. Během pátku se uzavřel i vzdušný prostor nad Polskem, Pobaltím a nad Českou republikou.

V sedm hodin večer uzavřelo vzdušný prostor Maďarsko.

ČTĚTE TAKÉ:
Vzdušný prostor nad Českem je uzavřen
Co se může stát, když letadlo vlétne do sopečného oblaku
Erupce mohou způsobit ochlazení, říká klimatolog
Klaus vyrazí na Kaczyńského pohřeb do Krakova, i kdyby měl jet vlakem
Dostanou lidé peníze za let či dovolenou zpět? Názory se různí
Popel z islandské sopky drží leteckou dopravu nad Evropou v šachu

Když se proud prachu ve dostal k Evropě, rozdělil se dvěma směry. Jedna část putovala přes Skandinávii a postupně řídla. Druhá pak přes kontinentální Evropu k jihu.

Podle Eurocontrolu se situace v Evropě vzhledem k nepříznivým meteorologickým předpovědím nezlepší ani v sobotu. Sopečný mrak má ráno zasahovat až do jižní Francie, severní Itálie a na severní Balkán, uvedl šéf Eurocontrolu Brian Flynn.

Mapa letového provozu ukazuje vyklizený vzdušný nad střední Evropou kvůli sopečnému mraku z islandského vulkánu.

FOTO: RadarVirtuel.com

Mrak se přesouvá na jihovýchod

Animace nad článkem zachycuje predikci postupného šíření prachu od pátku 16. dubna 12:30 SELČ do neděle 18. dubna 20:00 SELČ

Je patrné, jak se mrak přesouvá na jih Evropy. Ostatně už v pátek avizovalo Rakousko uzavření svých letišť a k témuž kroku přistoupilo i Bulharsko. Současně je vidět, jak oblak postupuje nad Ukrajinu, Bělorusko a Rusko, zatímco sever a západ Evropy postupně může uvolnit svůj vzdušný prostor pro komerční lety.

Černá barva znázorňuje největší koncentraci popela a prachu, žlutá nejnižší.

Omezení hrozí i v dalších dnech

V pátek však sopka dále chrlila mraky popela a dýmu, který ve čtvrtek vedl k uzavření vzdušného prostoru nad Británií. Pokud by se v následujících dnech nezměnilo příliš proudění vzduchu, mohla by stávající situace trvat i v následujících dnech a restrikce civilní letecké dopravy by mohly být prodlouženy o několik dní.

islandská sopka chrlí do vzduchu oblaka prachu a popela.

Islandská sopka chrlí do vzduchu oblaka prachu a popela.

FOTO: ČTK/AP

Podle profesora Johna Davidsona z univerzity v Durhamu je hlavně důležitý směr větru, který mrak unáší, zmiňuje BBC. Další expert David Rothary z britské Open University ale pro BBC uvedl, že většinou po první erupci se množství vyvrhovaného popela s časem snižuje. Navíc jej sopka už nechrlí do výše 10 000 metrů, kde běžně létají dopravní letadla, ale do menších výšek.

Nadějí je, že dým v pátek už nestoupal kontinuálně, nýbrž v pulsech, což dávalo naději na postupné snižování množství vyvrhovaného popela.

Vzdušný prostor je pro proudová dopravní letadla uzavřen, protože částice prachu mohou vést k tomu, že motory vysadí. Tyto částice jsou nejen vysoce abrasivní, ale také tají při teplotách, jaké panují ve spalovacích komorách, připomíná britský Expres.