Poslední průzkumy dávaly největší šance lídrovi Strany regionů, proruskému Viktorovi Janukovyčovi, s odstupem nejméně deseti procent pak i premiérce Juliji Tymošenkové. Anketa ruské státní agentury VCIOM však dávala překvapivě velké šance i bankéři Serhyji Tyhypkovi. Ten by podle agentury Tymošenkovou předehnal o necelý procentní bod a postoupil by tak s Janukovyčem do druhého kola.

Viktor Janukovyč

Viktor Janukovyč

FOTO: ČTK/AP

Šanci ovlivnit na dalších pět let ukrajinskou politiku se rozhodl prodat i Pavel z Dněpropetrovsku na východě země. Jeho hlas mohl zájemce dostat za 500 hřiven. „Nikomu z našich politiků nevěřím. Stejně vyhraje ten, kdo má víc peněz, tak ať platí,“ vysvětlil Právu prodejce, který svůj hlas vystavil na ukrajinské verzi aukčního serveru Aukro. „Pokud nezaplatí, budu hlasovat proti všem kandidátům,“ pohrozil.

Julija Tymošenková

Julija Tymošenková

FOTO: Konstantin Chernichkin, Reuters

Prodejce vystupující pod přezdívkou German 77 dokonce nabízel hned tři hlasy za baťovskou cenu 999 hřiven. „Můj hlas za vaše peníze. Strana nehraje roli,“ napsal obchodník. Jiný nabízející vsadil na neviditelnou ruku trhu a dražil už od jedné hřivny. „Levný volební hlas. Za peníze budu hlasovat, jinak k volbám prostě nepůjdu,“ tvrdil.

Jen pět procent věří ve férovost

„Organizovaný nákup voličů probíhá především v malých obcích, na studentských kolejích a mezi sociálně slabými,“ citoval server ubr.ua šéfku organizace Opora Olgu Ajvazovskou. Podle ní se cena hlasu pohybuje od 30 hřiven (80 kč) na venkově do 400 hřiven (1100 kč) ve městech. Server připomínal, že ve férový průběh voleb věří jen 4,5 procenta.

Hlas je podle výzkumu fondu Demokratická iniciativa ochotna prodat pětina voličů. Na tiskové konferenci to řekla jeho šéfka Irina Bekeškinová.

Výzkum, který zaštiťovala akademie věd, mimo jiné zjistil, kolik peněz Ukrajinci za svůj hlas žádají. Třináct procent z nich by nešlo pod 500 hřiven, 3,4 procenta by stačila 301 hřivna a více, 3,6 procenta by se spokojilo s 201 až 300 hřivnami. Pod 200 hřiven byly svůj hlas ochotny prodat čtyři procenta Ukrajinců.

„Čím víc je člověk přesvědčen, že tyto volby nic nezmění a že na jejich hlasu nezáleží, tím víc je ochoten svůj hlas prodat. A čím dráž, tím lépe,“ poznamenala Bekeškinová.