Hlavní obsah

Cestující na letišti mají volbu: buď svlékací skener, nebo ohmatání

Právo, Michal Mocek
Manchester

Na děti si britští kontroloři zatím netroufnou – kvůli obavám, že by mohli být terčem obvinění z pedofilních sklonů, nepouštějí na letišti v Manchesteru nezletilé ke "svlékacímu rámu", který tam už byl nyní zkušebně instalován. Ostatní cestující však přes něj chodí.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Cestující na letišti mají volbu: buď svlékací skener, nebo ohmatáníVideo: Reuters

 
Článek

Přesněji – na zkušebním letišti mají pasažéři možnost volby: buď dobrovolně projdou skenerem Rapiscan Secure 1000, kde si kontroloři mohou prohlédnout jejich poprsí stejně důkladně jako genitálie a další intimní zákoutí, nebo je čeká „tradiční“ způsob kontroly, zahrnující i odkládání svršků a přejíždění cizích rukou po těle.

Firma Rapiscan tvrdí, že 19 z 20 pasažérů dává přednost jejich skeneru před tělesnou inspekcí od hlavy k patě. To je ale jen malá útěcha tváří v tvář faktu, že s novou technikou získává řada lidí přístup k intimnostem, jaké si nedovolil běžně zjišťovat ani totalitní stát. Výrobci ujišťují, že naskenované obrázky se za pár minut automaticky smažou.

V Kanadě už ale vypukl skandál, když letištní úřady začaly záběry kontrolovaných osob kopírovat. Vznikly obavy, že po zavedení „svlékacích“ skenerů bude možné touto cestou přiřazovat k obrázkům i konkrétní jména. Není přitom vůbec jasné, proč se dá na skeneru rozeznat jakákoli část lidského těla, ač stroj má oficiálně jediný úkol: odhalovat výbušniny či zbraně skryté pod oděvem.

Nastupují skeny na tekutiny

Zavedení „svlékacích skenerů“ má podporu EU i unijních vlád. Tleskají tomu i Spojené státy: jejich agentura pro dopravní bezpečnost chce aspoň 150 takovýchto zařízení.

Brusel nyní ale také tvrdí, že chce do tří až pěti let odstranit zákaz vnášení tekutin na palubu letadel. „Je tu vůle odstranit tento diskomfort,“ řekl evropský komisař pro dopravu Antonio Tajani při předkládání návrhu na odstranění zákazu.

Pokud ale bude jeho návrh přijat, fakticky jen prodlouží dosavadní zákaz. Jeho platnost měla totiž vypršet v dubnu 2010. Evropská komise ale chce, aby platil nejméně do roku 2012. Do té doby mají být podle Bruselu nasazeny skenery, které dokážou odhalit, jaké tekutiny přinášejí cestující na palubu.

Do roku 2012 je mají zavést na všech letištích, která odbaví více než 10 miliónů cestujících ročně. Menší letiště mají mít podle návrhu komise na instalaci nových skenerů o dva roky více.

Přinášení nápojů na palubu letadel bylo zakázáno v roce 2006, kdy britské úřady oznámily, že bylo odhaleno islamistické spiknutí, jehož účastníci chtěli pomocí výbušných tekutin zničit několik letadel na linkách do USA.

Nyní si do letadla nelze vzít žádnou jednotlivou nádobu s více než 100 mililitry tekutin. Vše navíc musí být v uzavíratelné plastikové tašce, která dohromady nesmí obsahovat více než litr tekutin. Omezení navíc neplatí jen pro nápoje, ale i pro pasty, léky, krémy či gely.

Případ bomby skryté v konečníku

Obyvatele Evropy či USA ovšem čekají možná ještě tvrdší opatření, kdy budou muset při nástupu do letadel odevzdat veškerou elektroniku, zatímco přístroje zkontrolují jejich střeva a další tělní dutiny. Podobná kontrola se dosud používala jen v případě podezřelých z pašování drog.

Časem se z nich ale může stát běžná letištní procedura. Podnět pro tyto úvahy zavdal srpnový atentát na velitele protiteroristických sil v Saúdské Arábii prince Mohameda bin Nayefa. Plastickou výbušninu, jíž měl být zavražděn, pronesl terorista v konečníku. S takto skrytou bombou prošel bez potíží několika kontrolami, letěl v princově letadle a v blízkosti bin Nayefa strávil téměř 24 hodin, než se odpálil.

Nálož ale byla slabá, a tak hlavní terč útoku utrpěl pouze lehká zranění. Teroristu to roztrhalo na desítky kusů. Nálož se dá snadno zvětšit nebo po kontrolách vyjmout z těla, jež funguje jako tlumič výbuchu. Pak může být smrtelně nebezpečná, zejména v letadlech, kde cestující ohrozí i pouhé porušení hermetičnosti kabiny a únik vzduchu.

„Naše letecké kontroly jsou vybaveny detektory kovů, ale v případě saúdské sebevražedné bomby by výbušninu odhalily jen rentgenové paprsky. Zdravotní riziko by v tom případě ale bylo příliš vysoké,“ komentoval atentát nejmenovaný činitel francouzského vnitra.

K dalším opatřením, která se po saúdskoarabském atentátu zvažují, patří odebrání všech elektronických přístrojů cestujícím. Pro odpálení bomby v konečníku totiž sebevrah použil běžný mobil.

Anketa

Jaká bezpečnostní prohlídka na letišti je pro vás přijatelnější?
Svlékací skener
55,5 %
Prohmatání pracovníkem kontroly
44,5 %
Celkem hlasovalo 11380 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám