Z podepsaného dokumentu vyplývá, že NATO má dlouhodobě nedostatek vrtulníků vhodných do těžkých terénů, kam se právě hodí vrtulníky řady Mi-8/17/171. "Aby aliance tento nedostatek vyřešila, vznikla tato vrtulníková iniciativa, aby se koordinovala modernizace těchto helikoptér na celoalianční úrovni," řekl mluvčí českého ministerstva obrany Andrej Čírtek, podle něhož iniciativě předcházel vznik finančního fondu.

Země NATO se dlouhodobě potýkají s nedostatkem transportních vrtulníků v Afghánistánu. Chybí i britským silám. Vzhledem k rostoucí aktivitě Tálibánu, kladoucího mini na silnice a útočícího na vojenské kolony, přestavuje v současné době nejbezpečnější způsob transportu vojáků i nákladu v zemi zmítané násilím  Pokud se vrtulníky najímají od třetích, nejsou většinou vybaveny avionikou standardu NATO a hůře čelí jak špatnému počasí, tak možnému ostřelování. 

"Princip je ten, aby bylo co nejefektivnější, nejlepší využití vrtulníků z rodiny Mi-8, 17 a 171 tak, aby se výrazně zvýšila jejich použitelnost a zkvalitnil se výcvik posádek," řekl novinářům český ministr obrany Martin Barták.

Podle Bartáka má Česká republika s modernizací vrtulníků zkušenosti i díky státnímu podniku LOM Praha. Firma, jejíž vlastníkem je ministerstvo obrany, se specializuje právě na generální opravy a celkovou modernizaci dopravních a bojových helikoptér. "Máme co nabídnout, ale není to omezené jen na LOM," dodal.

LOM nedávno dokončil modernizaci pěti vrtulníků Mi-17 České armády. Tři z nich by měly být nasazeny do operace ISAF na přelomu tohoto a budoucího roku. Modernizoval vrtulníky této řady pro afghánské ozbrojené síly

Podle Bartáka mají nové členské země sice dost vrtulníků, ty však potřebují mnohé úpravy palubních systémů.