Hlavní obsah

Švýcaři představili sluneční letadlo pro oblet světa

Právo, DPA, BBC, mcm

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dubendorf

Letadlo Solar Impuls má rozměry křídel jako Airbus A-340, váží však jen 1,6 tuny. Ve stroji na sluneční pohon, který se v pátek poprvé představil veřejnosti na letišti Dubendorf u Curychu, by švýcarský dobrodruh Bertrand Piccard rád obletěl svět.

Článek

Letadlo vypadá jako kluzák, jeho šedesátimetrová křídla však mají rozměry obvyklé u běžných linkových letadel. Díky kompozitním materiálům a superefektivním slunečním panelům a bateriím je však Solar Impuls mnohonásobně lehčí než boeingy či airbusy. Nemusí totiž nést žádné palivo – pohání jej elektřina vyrobená naší hvězdou.

Stroj teď čekají první zkoušky. Při nich se letadlo vznese jen pár metrů nad zem. Příští rok se Piccard pokusí o čtyřiadvacetihodinový let, při němž během dne a noci vyzkouší sílu slunečních panelů i výkon baterií. Oblet zeměkoule bude totiž probíhat dnem i nocí.

Než ale Piccardovo letadlo vzlétne na tuto dlouhou cestu, čekají ho dlouhé zkušební výpravy. Například na rok 2012 se plánuje let přes Atlantik. Datum pro oblet světa ještě nepadlo.

Foto: Právo

Let okolo světa po kouscích

Není úplně jisté, zda Piccard poletí v nyní postaveném stroji. Očekává se, že prototyp, označovaný jako HB-SIA, časem nahradí letadlo HB-SIB. To má být větší, má mít lepší avioniku i tlakovou kabinu.

Pokud ale na cestu kolem Země v dohledné budoucnosti vyrazí, má se za to se, že se vydá po trase jako v roce 1999, kdy jako první obletěl svět v balónu.

Nebude to zřejmě let bez přerušení, i když letadlo by to zvládlo. „Mohli bychom letět rychlostí 25 uzlů (asi 45 km/h), což by vyžadovalo 20 až 25 dní na oblet světa. To je příliš mnoho pro pilota, který musí řídit letadlo. V balóně se dá spát, protože zůstáváte ve vzduchu, i když spíte. Pro pilota je podle našeho názoru maximum pět dní,“ řekl Piccard. Za kormidlem Slunečního impulsu se proto bude střídat s vedoucím projektu Andrem Borschbergem.

Piccard si od projektu neslibuje jen nové rekordy. Doufají také, že Solar Impuls dá podnět k prosazení obnovitelných energií v letecké dopravě, která stále více znečišťuje ovzduší.

„Pokud dokáže letadlo letět den a noc jen na sluneční energii a bez pohonných hmot, nemůže už nikdo tvrdit, že taková řešení nejsou možná i u aut, vytápění, klimatických zařízení nebo počítačů,“ řekl Piccard přes osmi sty hosty na včerejší předváděcí akci.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám