„Organizované zločinecké skupiny považují kamióny na evropských dálnicích za snadnou kořist, která představuje malé riziko a velký výnos,“ shrnul Europol koordinující boj proti mezinárodnímu organizovanému zločinu v EU.

Jen zcizení kamiónů i jejich nákladů v roce 2007 způsobilo škody v hodnotě přinejmenším 8,2 miliardy eur (220 miliard korun). To je mnohonásobně více, než kolik ročně získají somálští piráti za unesené lodi: těm výkupné a kořist vynáší odhadem přes 100 miliónů dolarů ročně, tedy zhruba dvě miliardy korun. O nebezpečí na evropských silnicích vědí i čeští provozovatelé kamiónové dopravy.

„Zatímco v Německu si může řidič dovolit od kamiónu odejít, zejména v Británii, Francii a Itálii rozhodně ne. Téměř určitě by totiž o náklad přišel. Je to spojeno hlavně s nedostatkem parkovacích míst v těchto zemích,“ řekl Právu Martin Felix, mluvčí Česmadu Bohemia, jenž sdružuje 2000 tuzemských podnikatelů v mezinárodní silniční dopravě.

Nejvíce se krade v Rumunsku

Podle údajů Europolu byl navíc za posledních pět let každý šestý řidič terčem útoku zločinců. Třetina napadených se stala obětí útoku víc než jednou, pětina byla napadena fyzicky. Zvláště v Británii roste počet přepadení s použitím střelných zbraní a loupežné násilí. Přitom třetina napadených řidičů přiznala, že útok místní policii radši ani nehlásili.

Nejrizikovější zemí je bezkonkurenčně Rumunsko: na každý milión tun dopravených nákladů tam připadá více než pět útoků na řidiče. Pak ovšem následují středoevropské země – Maďarsko a Polsko (1,3 a 1,2 útoku na milión tun nákladů).

Podle Europolu však nemalému riziku čelí řidiči kamiónů také v Nizozemsku, Británii, Francii a Itálii. Právě Británie je podle neúplných statistik zemí s největší hodnotou ukradeného zboží, až po ní následuje Francie a Nizozemsko. Naopak hodnota zboží ukradeného v Rumunsku je relativně nízká. A tak zatímco v Česku byly za rok 2007 nahlášeny krádeže kamiónů a zboží za 1,1 miliónu eur, v Británii to bylo za 232 miliónů.  

Fingované nehody a falešní policisté

Nejnebezpečnější jsou kamiónová parkoviště – tam se odehrály dvě pětiny všech incidentů se zločinci. Jejich oblíbenou fintou je také zastavení a vyloupení kamiónu na silnici pomocí fingované nehody nebo falešných policistů.

Staly se i případy, kdy lupiči naskákali na kamión a zboží z něj vyházeli za jízdy. Dokonce jsou zakládány falešné dopravní společnosti, jež převezmou k doručení zásilku zboží – a už nikdy ji nedopraví určenému odběrateli.

Zločinci mají velký zájem o kovy jako měď či nikl a donedávna i o šrot. Nejvíce se však stále krade to, co lze snadno prodat: cigarety, alkohol, značkové oblečení, elektronika a léky.

Kvůli imigrantům má Česmad manuál

V poslední době výrazně přibylo i případů, kdy se do českých kamiónů snažili ilegálně vniknout imigranti mířící do Evropy. Často k tomu dochází zejména v přístavech Ostende, Calais, v Turecku a na dálnicích mezi Řeckem a Itálií.

Česmad proto pro řidiče vypracoval manuály, jak se v zahraničí vzhledem k tomuto sílícímu problému chovat. Potíže jsou rovněž s pojištěním řidičů kamiónů, aby se skutečně vztahovalo i na odcizení nákladu a přepadení či únos osádky.

„Dopravní firmy si to musejí pečlivě hlídat. Zvláště pro malé dopravce, kteří mají jen několik vozidel, může totiž vykradení kamiónu bez speciálního pojištění znamenat konec,“ konstatoval Felix. „Je nutná úzká spolupráce a společné úsilí, jinak nebudeme schopni čelit zločincům, kteří jsou při svých akcích zároveň vynalézaví i krutí,“ upozornil proto ředitel Europolu Rob Wainwright.