Hlavní obsah

Vyčkejte, máme tu velkou nehodu, varovala věž letadla

Novinky, rei

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

AMSTERDAM
Aktualizováno

Zatímco vyšetřovatelé u amsterdamského letiště Schiphol po středeční nehodě tureckého boeingu se 134 lidmi na palubě pátrají po příčině havárie, úřady zveřejnily zvukový záznam kontrolní věže s přistávajícími letadly i stroji čekajícími na vzlétnutí. Pilotům vzkazovala, aby vyčkali na pozicích. Později bylo na asi půl dne letiště zcela uzavřeno.

Foto: Peter Dejong, ČTK

Jeden z vyšetřovatelů u rozlomeného trupu tureckého boeingu

Článek
KOMUNIKACE VĚŽE S LETADLY:
Pilot jednoho z přistávajících letadel: Jaká je situace? Můžeme počítat s dalším přiblížením?
Kontrolní věž: „... máme tu teď velkou nehodu, zdá se, že jsme přišli o letadlo, pokračujte tímto kurzem...“
Věž dalším letadlům: „... probíhá pohotovostní záchranná akce, udržujte pozice...“
Věž: „Zatím zůstaňte na této frekvenci... máme tu teď velký problém, takže do dalších pokynů zůstaňte na pozicích... Zatím neočekávejte pojíždění a zůstaňte na pozici...“

Svědek: motory hlučely

Boeing 737-800 Tureckých aerolinií se ve středu zřítil do polí u Schipholu krátce před přistáním. Pád nepřežilo devět lidí a desítky dalších se zranily. Cestující popsali náhlý propad stroje, jako by se letadlo dostalo do silné turbulence. Letadlo se ve výšce 300 až 600 metrů nad zemí přibližovalo rychlostí asi 250 kilometrů v hodině k ranveji. Náhle však rychlost ztratilo.

Cestující se vzpamatovávají ze šoku. Zdroj: Reuters/Stream.cz

Jeden z cestujících uvedl, že motory začaly najednou hlučet a zdálo se, že ztratily tah. Posádka měla se strojem těsně nad zemí zjevně plné ruce práce, nestačila ani uvědomit kontrolní věž. Většina pasažérů přežila. I když letadlo spadlo do pole zadní částí, stroj byl stále ještě v relativně vyrovnané poloze.

Příčin havárie může být několik. V okolí letiště panovala mlha a byla snížená viditelnost. Přesto je malá možnost, že by pilot neviděl ranvej. Je možné, že vypověděly motory kvůli nedostatku paliva, ledu, srážce s ptáky či závadě na kontrolním zařízení. Letecké úřady už zkoumají záznamy z černé skříňky.

Reklama

Výběr článků

Načítám