Vědci našli jeden z nejstarších mozků na světě

Novinky, BBC, toh

Archeologové našli zbytky tkáně, která by mohla být nejstarším pozůstatkem lidského mozku. Britští vědci totiž objevili u města York na severu Anglie lebku, která obsahovala žlutou substanci. Jejím zkoumáním se zjistilo, že by to mohl být scvrklý mozek.

Mozek tvoří tkáň, kterou půdní mikrobi mohou vstřebat. Vědci proto věří, že nalezená hmota kdysi bývala mozkem. Lebku archeologové objevili na rozsáhlém prehistorickém nalezišti, které pochází z období nejméně 300 let před Kristem.

Samotná lebka, a tedy i její mozek, jsou podle prvních odhadů starší dvou tisíc let. Teprve další testy zpřesní původní odhady o jejím stáří.

Vědci soudí, že nález byl zřejmě součástí rituálního obětování.

Lebka se žlutou látkou vyvolala nadšení. Jedná se určitě o nejstarší takový nález v Británii. „Je to vzrušující, neboť zkoumání tkáně ukázalo struktury, které byly určitě součástí mozku,“ neskrýval svou radost Philip Duffey, jeden z neurologů, který se zkoumáním tkáně zabývá.

Zároveň dodal, že jsou velice vzácné případy, kdy se zachová nějaká část tkáně, jestliže ostatní se definitivně rozpadnou. „Myslím si, že je nyní velice důležité zjistit, jak se ta část mohla uchovat,“ dodal vědec.

Archeoložka Sonia O´Connorová, která ostatky našla, připomněla, že se jedná letos již o druhý velký objev na stejném naležišti. Už na začátku tohoto roku se podařilo objevit skelet lidského těla, které bylo zřejmě nejstarší obětí tuberkulózy.

„Současný nález je nejstarším mozkem v Británii a jedním z nejstarších na světě,“ okomentovala nález mozkové tkáně vědkyně.