Údaje o problémech s klapkami a s varovným systémem získali vyšetřovatelé z černých skříněk havarovaného stroje MD-82 španělské letecké společnosti Spanair.

Bez vysunutých klapek se nevyvodí dostatečný vztlak na křídle pro vzlet.

Ze záznamů vyplynulo, že výstražný systém sice problém s klapkami zjistil již ve chvíli, kdy stroj pojížděl po startovací dráze, palubní část systému v pilotní kabině ale nefungovala. Proto posádka nevěděla, že se klapky nevysunuly a nemohla na to reagovat.

Informace získané z letového záznamu prokázaly, že generovaný hlas výstražného systému varoval posádku, jakmile se letadlo vzneslo do výšky zhruba 12 metrů. Vzápětí narazila zadní část trupu do startovací dráhy, roztříštila se a trosky letadla zachvátily plameny.

Stroj měl před startem ještě další problém. MD-82 přiletěl na madridské letiště z Barcelony v 10:13 SELČ a následně se připravoval na let do Las Palmas na Kanárských ostrovech. Těsně před odletem však posádka zaznamenala přehřátí v kanálu klimatizace. Technici problém odstranili, teplota se vrátila k normálu a stroj dostal po půlhodině povolení k novému startu.

Spanair, který je ve vlastnictví letecké společnosti SAS, zatím informace deníku nekomentoval. Stejně tak španělský ministr vnitra Alfredo Perez Rubalcaba prohlásil, že vláda se k případu nebude vyjadřovat, dokud komise vyšetřování neuzavře.

Spanair měl ekonomické problémy. Piloti si stěžovali, že byli přetěžováni.